Türkiye'de tehlikeli madde taşımacılığı sektörü içerisinde yeni bir meslek olarak tehlikeli madde güvenlik danışmanlığı'nın uygulanması ve sorunlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tehlikeli maddeler yaşamın her anında bulunabilecek, karşılaşılabilecek maddelerdir. Günümüzde bu maddeler karayolları, havayolları, denizyolları ve demiryolları ile taşınmakta ve uluslararası ticarette önemli rol oynamaktadırlar. Taşıma sürecinde, özellikle nakliye ve depolama aşamalarında, insanlara, hayvanlara ve çevreye zarar verme olasılığı artmaktadır. Avrupa Birliği adaylığı sürecinin hızlanmasıyla bu alanda da var olan eksiklikler hızla giderilmeye başlanmıştır. Bütün taşıma modlarında uluslararası anlaşmalar çıkarılan yönetmeliklerle ülke içinde uygulanmaya başlanmış, tehlikeli madde taşınması aşamasında oluşabilecek riskleri minimuma indirecek düzenlemeler, eğitimler ve çalışma ortamları hazırlanmıştır. Özellikle ADR (Uluslararası Karayollarında Tehlikeli Maddelerin Taşınması ile İlgili Avrupa Sözleşmesi) anlaşması sonrası Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanları eğitimleri başlamış ve yetiştirilen uzmanlar piyasa da görev yapmaya başlamışlardır. Bu çalışmamızda son beş yıldır iş hayatında var olan Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanlığının uygulanması ve uygulama esnasında karşılaşılan sorunlar incelenmiştir. Çalışma kapsamında Ulaştırma Bakanlığına kayıtlı danışmanlara web ortamında oluşturulan sektörel sorun ve yetkinlik ölçeği içeren anket formu gönderilmiş, geri dönüş yapanlar arasından 344 tanesi değerlendirmeye alınmıştır.Çalışma sonucunda danışmanların saha tecrübesi ve uygulama alanında eksiklikleri olduğu belirlenmiş. Ayrıca sektörde ücretler, eğitim ve denetim alanında ciddi sorunlar olduğu görülmüştür. Son olarak tespit edilen problemlere yönelik çözüm önerileri sunulmuştur. Dangerous materials are substances that can be found and encountered in every moment of life. Today, these materials are transported by hşgh ways, airlines, maritime and railways and play an important role in international trade. The possibility of harm to humans, animals and environment increases during the transport process, especially in freight and storage periods. With the acceleration of the candidacy process for the European Union, the shortcomings in this fields have been rapidly resolved. In all modes of transport, international conventions have been implemented within the country with by-laws and regulations, trainings and working environments have been prepared to minimize the risks that may occur during the transportation of dangerous goods. Especially after the ADR (Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road) agreement, Dangerous Goods Safety Advisors trainings started and the trained specialists started to work in the market. In this study, the application of the Dangerous Goods Safety Advisor which has been in the business life for the last five years and the problems encountered during the application have been examined. Within the scope of the study, a questionnaire containing the sectoral problem and competency scale created on the web environment was sent to the advisors registered to the Ministry of Transportation, and 344 of the returners were evaluated. As a result of the study, it was determined that the consultants had deficiencies in the field experience and application field. In addition, there were serious problems in the sector in terms of wages, education and supervision. Finally, solutions for the identified problems are presented.
Collections