Almıla Aydın'ın çocuk kitaplarının çocuk edebiyatının temel ilkeleri açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, Almıla Aydın'ın çocuklar için yazmış olduğu eserlerin çocuk edebiyatının temel ilkelerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Almıla Aydın'ın 2019 yılına kadar yazmış olduğu 18 çocuk kitabı oluşturmaktadır. Eserler çocuğa görelik ilkesi başta tutularak tasarım ve resim, konu- kurgu, izlek, dil ve anlatım, kahramanlar, çevre, ileti, eğitsel ve yazınsal ilkeler başlıklarına göre incelenmiştir. Almıla Aydın'ın eserleri incelendiğinde kitapların yaş seviyelerine ve yazıldığı yaş seviyesinin özelliklerine göre yazıldığı gözlemlenmiştir. Eserlerin tasarım ve resim özellikleri bakımından yaş seviyelerine uygun olduğu ve resimlemelerinin seviye farklılıkları gözetilerek kullanıldığı görülmüştür. Eserlerde seçilen konu ve izlekler yaş seviyelerine uygun olarak kullanılmış ve çocukların ilgisini çekebilecek konulardan seçilmiştir. Kahramanlar küçük yaş seviyelerinde hayvanlardan; ileriki yaş seviyelerinde ise çocuklardan seçilmiştir. Bu durum çocukların kendisini kahramanın yerine koyarak kendisini esere ait hissetmesi bakımından başarılıdır. Yapıtlarda dil ve anlatım okuyucuya uygun olarak kullanılmış, çocukların anlamakta zorlanacağı dil ve anlatım unsurlarından uzak durulmuştur. Eğitsel ve yazınsal ilkeler bakımından incelendiğinde eserlerde öğretici unsurlar sezdirerek kullanılmış, eğitici unsurlar konu süzgecinden geçirilerek eğlenceli bir şekilde verilmiştir. Bütün bu bulgulardan yola çıkıldığında incelenen eserlerin çocuk edebiyatına ve çocuk edebiyatının temel ilkelerine uygun olduğu sonucuna ulaşılmıştır. In this research, it is aimed to examine the works written by Almıla Aydın for children according to the basic principles of children's literature. In the research, the document analysis method, one of the qualitative research methods, was used. The sample of the research consists of 18 children's books written by Almıla Aydın until 2019. The works were examined according to the titles of design and painting, subject-fiction, theme, language and expression, heroes, environment, message, educational and literary principles, keeping the principle of being suitable for the child at the forefront.When Almıla Aydın's works were examined, it was observed that the books were written according to their age level and the characteristics of the age level at which they were written. It has been seen that the works are suitable for age levels in terms of design and painting features, and their illustrations are used by considering level differences. Subjects and themes selected in the works were used in accordance with age levels and were chosen from subjects that could attract children's attention. Heroes are animals at younger age levels; In the later age levels, they were selected from children. This is successful in that the children put themselves in the hero's place and feel that they belong to the work. In the works, language and expression are used in accordance with the reader, and language and expression elements that children will have difficulty in understanding are avoided. When examined in terms of educational and literary principles, instructive elements were used implicitly in the works, and educational elements were given in an entertaining way through the subject filter. Based on all these findings, it was concluded that the examined works are suitable for children's literature and the basic principles of children's literature.
Collections