Okul yöneticilerinin kayırmacı tutumları ile örgütsel affedicilik arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, kamu okullarında görev yapan öğretmenlerin algılarına göre okul yöneticilerinin kayırmacı davranışları ve öğretmenlerin okullardaki kişisel ilişkilerinde sergiledikleri affedicilik davranışları araştırılmıştır. 2019-2020 eğitim-öğretim yılında, Siirt ilinde ilkokul, ortaokul ve lise kademelerinde görev yapan 540 öğretmenin katılımı ile yapılan araştırma, ilişkisel tarama modelinde yürütülmüştür.Araştırmanın verileri, Okul Yönetiminde Kayırmacılık Ölçeği ve Örgütsel Affedicilik Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde; tanımlayıcı istatistikler, t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA), tekniklerinden, korelasyon ve regresyon analizlerinden yararlanılmıştır. Tek yönlü varyans analizi sonuçlarından elde edilen anlamlı farklılığın kaynağının tespit edilmesinde ise Tukey testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre öğretmenlerin algılarının okul yöneticilerinin nadiren kayırmacı davranışlar sergilediği yönündedir. Öğretmenlerin okullardaki kişisel ilişkilerinde ise bazen affedici oldukları belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenlerin okul yöneticilerine yönelik kayırmacılık algıları ile okuldaki affedici davranışları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı ve öğretmenlerin kayırmacılık algılarının affedici davranışları üzerinde yordayıcı olmadığı belirlenmiştir In this study, teachers' perceptions of nepotism towards school administrators and their level of organizational forgiveness in the face of negative situations experienced in schools were investigated. The research was conducted with the participation of 540 teachers working in elementary and secondary public schools in the province of Siirt in the 2019-2020 academic year by using the relational survey model. The data of the study were obtained by using the `Favoritsm Scale in School Management` and `Organizational Forgiveness Scale.` In the analysis of the data, descriptive statistics, t-test and one-way analysis of variance (Anova) techniques as well as correlation and regression analysis were used. Additionally, Tukey test was also used to determine the source of the significant difference obtained from the results of one-way analysis of variance. The findings of the study show that the level of favoritsm of school administrators is perceived by teachers at the level of `rarely`. In addition, it was determined that the teachers' exhibiting forgiving behaviors were at a `medium` level. In addition, it was determined that there was no meaningful relationship between teachers' perceptions of favoritism towards school administrators and their forgiving behaviors at school, and that teachers' perceptions of favoritism were not predictive of their forgiving behaviors
Collections