Öğretmenlerin sosyal kaytarma davranışları ile iş doyumları arasındaki ilişkide örgütsel bağlılıklarının aracılık rolü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, Diyarbakır ilinde kamu ve özel liselerde görev yapmakta olan öğretmelerin sosyal kaytarma davranışları ile iş doyumu arasındaki ilişkide örgütsel bağlılıklarının aracılık rolünün ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırmanın evreni Diyarbakır ili dört merkez ilçesinde (Bağlar, Kayapınar, Yenişehir, Sur) görev yapmakta olan lise öğretmenleridir. Evrenden tabakalı örnekleme yoluyla örneklem seçme yoluna gidilmiş ve böylece 420 öğretmen çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Sosyal kaytarmanın iş doyumu üzerindeki doğrudan etkisi: %7 iken; örgütsel bağlılık da modele dâhil olduğunda toplam etki %12 düzeyine çıkmaktadır. Bu toplam etkinin %5'i örgütsel bağlılığın aracı etkisinden kaynaklıdır. Sosyal kaytarmanın iş doyumu üzerindeki etkisinde p değerinin değişimi izlendiğinde ilk adımda .00 iken, ikinci adımda .03 olmuştur. Bu durum öğretmenlerin sosyal kaytarma davranışları ile iş doyumları arasındaki ilişkide örgütsel bağlılıklarının kısmi aracılık etkisine sahip olduğunu gösterebilmektedir.Anahtar Kelimeler: Sosyal Kaytarma, İş Doyumu, Örgütsel Bağlılık, Öğretmen This study aims to reveal the mediating role of organizational commitment in the relationship between social loafing behaviors and job satisfaction of teachers working in public and private high schools in Diyarbakır. The population of the study is comprised of high school teachers working in four central districts of Diyarbakır (Bağlar, Kayapınar, Yenişehir, Sur). The sample was chosen from the population through the stratified sampling, and thus 420 teachers constitute the sample of the study. While the direct effect of social loafing on job satisfaction is 7%, when organizational commitment is included in the model, the total effect increases to 12%. 5% of this total effect is due to the mediating effect of organizational commitment. The change of p value in the effect of social loafing on job satisfaction was .00 in the first step and .03 in the second step. This may indicate that organizational commitment has a partial mediating effect on the relationship between teachers' social loafing behaviors and their job satisfaction.Keywords: Social Loafing, Job Satisfaction, Organizational Commitment, Teacher
Collections