15-49 yaş grubundaki kadınların bireysel hijyen ile ilgili alışkanlıkları ve etkileyen etmenlerin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada 15-49 yaş grubundaki kadınların bireysel hijyen ile ilgili alışkanlıklarının ve etkileyebileceği öngörülen bireysel ve çevresel etmenlerin etkisini incelemek amaçlandı. Tanımlayıcı nitelikte olan bu çalışma 5 0cak-20 Şubat 2009 tarihleri arasında, resmi izinler alındıktan sonra, Erçiş AÇS-AP bölgesinde yaşayan 15-49 yaş arasındaki 2058 kadın arasından, basit rastgele örnekleme yöntemi ile seçilen gönüllü 400 kişi (yaklaşık %20'si) üzerinde yapıldı. Veriler kadınların sosyo-ekonomik, kültürel özelliklerini ve bireysel hijyen ile ilgili alışkanlıklarını belirlemeye yönelik 45 sorudan oluşan bir anket formu ile toplandı ve yüzdelik hesabı ve Ki-kare önemlilik testi ile değerlendirildi. Kadınların %34.5'inin ilkokul mezunu, %80.5'inin evli, %94.7'sinin çalışmadığı, %55.8'inin ekonomik durumunun orta düzeyde olduğu, %56.2'sinin dişlerini düzensiz fırçaladığı, %69.5'inin sadece abdest aldıkça ayaklarını yıkadığı, %61.2'nin ayaklarını kurulamadığı, %55.0'ının yazın bir ve üzeri, %55.0'ının kışın 2-3 günde bir banyo yaptığı, %51.5'inin tuvalet kağıdı kullanmadığı, %37.5'inin peri-anal bölgenin temizliğini rastgele yaptığı, %55.8'inin beyaz ve %82.3'ünün penye külot kullandığı, menstruasyon döneminde %53.0'ının hazır ped kullandığı ve %52.8'inin bu dönemde banyo yaptığı, kadınların çok az bir kısmının (%9.0) hijyen ile ilgili bilgileri sağlık personelinden öğrendiği belirlendi. Kadınların eğitim ve ekonomik durumu yükseldikçe tuvalet kağıdı ve hazır ped kullanma ve peri-anal bölgeyi uygun yöntemle temizleme oranının önemli (p<0.001) bir şekilde arttığı belirlendi. Çalışma sonucunda, kadınların hijyen ile ilgili bazı uygulamalarında yetersizlik ve yanlışlıklar olduğu bulundu. Bu durumda, kadınların eğitim ve sosyo-ekonomik durumunu da dikkate alarak, hemşire ve ebelerin koruyucu sağlık hizmetleri kapsamında bireysel hijyenle ilgili davranışları iyileştirmek için eğitime ağırlık vermeleri gerektiği sonucuna varıldı. The aim of this investigation was to survey women ?who are in the group of age 15-49 about their personal hygiene habits and the personal and environmental factors that effect it. This descriptive investigation was conducted between January 5 and February 20, 2009, with official authorization from the health ministry 400 volunteer women were chosen from a group of 2058 women ages of 15-49 who live in Ercis ACS-AP region. A haphazard sampling method was used to accumulate the data for this study. A 45 question questionnaire that is devoted to determine the women?s socio-economic, cultural cases, and their personal hygiene habits, was utilized and the data was evaluated with percentage method and chi-square significance test. The sample consisted of 34.5 % elementary school graduates; 80.5 % married; 94.7 % unemployed; 55.8 % in the middle economic class. The results were as follows: 56.2 % don?t brush their teeth regularly; 69.5 % don?t wash their feet unless they perform ablution; 61.2 % don?t dry their feet; 55.0 % take bath every other day in summers and once in every 3 days in winters; 51.5 % don?t use toilet paper; 37.5 % do peri-anal cleaning improperly; 55.8 % wear white, and 82.8 % wear combed cotton panties; 53.0 % use pad and take bath while their menstruation, and very small amount of them 9.0 % learn about hygiene from health personnel. It?s found that when the education and economic situation increases the percentage of those practicing better hygiene increases in proportion to education and economic status. This was most remarkable in the use of toilet paper when correlated with economic and educational levels. The usage increases in with education and economic levels.. After this investigation, it founded that there is an unawareness of personal hygiene. Thus, there is a need for nurses and midwife?s taking cognizance of protective health service in order to amend the manners of personal hygiene with consideration of women?s socio-economic and educational conditions.
Collections