Sınava hazırlanan kişilerde ana-baba tutumları, sınav kaygısı ve baş etme tutumları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada sınava hazırlanan öğrencilerin ana-baba tutumlarının sınav kaygı düzeylerine ve baş etme stratejilerine etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Çalışmanın amacı doğrultusunda nicel araştırma yöntemleri kullanılmış ve katılımcılara çevrimiçi anket uygulanmıştır. Çalışmanın örneklemi, İzmir ilindeki eğitim kurumlarında sınava hazırlanan, 11. ve 12. sınıfa devam eden 257 öğrenciden oluşmuştur. Araştırmada veri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen `Kişisel Bilgi Formu`; Kuzgun (1972) tarafından geliştirilen ve Kuzgun ve Eldeleklioğlu (2005) tarafından revize edilen `Anne-Baba Tutum Envanteri`; Spielberger (1980) tarafından geliştirilen ve Öner (1990) tarafından Türkçeye uyarlanan `Sınav Kaygısı Envanteri`, Carver, Scheier ve Weintraub (1989) tarafından geliştirilen ve Ağargün ve ark. (2005) tarafından Türkçeye uyarlanan Baş Etme Tutumlarını Değerlendirme Ölçeği (COPE) kullanılmıştır. Veri çözümlemesi SPSS programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Bulguların istatistiksel olarak anlamlılıkları değerlendirilirken yüzde 95 güven aralığına (p<0.05) göre yorumlanmıştır. Araştırmanın temel bulgularına göre ana-baba tutumları ile sınav kaygısı arasında pozitif ve zayıf bir ilişki, ebeveynlerin tutumları ile başa çıkma yöntemleri arasında pozitif ve zayıf bir ilişki, sınav kaygısı ile başa çıkma yöntemleri arasında pozitif ve zayıf bir ilişki belirlenmiştir. Regresyon analizleri sonucunda ebeveynlerin demokratik ve koruyucu-istekçi tutumlarının sınav kaygısına anlamlı etkisi olduğu görülürken, ebeveynlerin demokratik ve otoriter tutumları baş etme stratejileri anlamlı olarak etkilemiştir. Elde edilen bulgular alan yazın çerçevesinde tartışılmıştır. This research aims to determine the effect of parental attitudes on exam anxiety level and on coping strategies. Quantitative research methods were used in accordance with the aim of the research, and online questionnaires were applied to the participants. The research sample consists of 257 students who are preparing for theexam and continuingthe 11th and 12th grades in educational institutions in İzmir province. To collect data for the research, The `Personal Information Form` developed by the researcher, The `Parental Attitudes Scale` developed by Kuzgun (1972) and revised by Kuzgun and Eldeklioğlu (2005), The ''Test Anxiety Inventory'' developed by Spielberger (1980) and adapted to Turkish by Öner (1990), '' Assessing coping strategies'' (COPE) developed by Carver, Scheier, and Weintraub (1989) and adapted to Turkish by Ağargün et al. (2005) were used in the research for data collection.Data analysis was done by using the SPSS program.. Statistical meanings of the findings were evaluated according to the 95 percent confidence interval (p<0.05).According to the main findings of the research, positive and weak relationship between parental attitudes and test anxiety, positive and weak relationship between parental attitudes and coping strategies, positive and weak relationship between test anxiety and coping strategies were determined. In the regression analysis result, while it was seen thatthe democratic and protective-willing attitudes of the parents had a significant effect on test anxiety,democratic and authoritarian attitudes of the parents significantly affected the coping strategies. The obtained findings were discussed within the framework of literature.
Collections