dc.contributor.advisor | Özışık Kakhia, Cemile Didem | |
dc.contributor.author | Seven, Mutlu | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T12:15:18Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T12:15:18Z | |
dc.date.submitted | 2022-12-28 | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/738852 | |
dc.description.abstract | Amaç: Bu çalışmada, üst/kültürel bir üretim alanı olan sanatın reklamla olan ilişkisi, Pop Art üretimleri üzerinden ve göstergebilimin ilkeleriyle ele alınacaktır. Kitlesel imgelerin (gösteren) sanat imgesine (gösterilen) dönüşmesi noktasında sanatın (gösterge) rolü ele alınacaktır. Göstergebilimin anlamyapısal çözümleme yöntemleri esas alınarak iki farklı disiplinin (sanat-reklam) oluşturduğu biçimsel ve anlamsal yapılar, örnekler üzerinden çözümlenecektir.Yöntem: Göstergebilim, sanat ve reklama dair genel bilgiler (tanım, tarihçe, kapsam, yöntem, ilkeler vb.) verilecek, örneklerle de içerik genişletilecektir. Pop Art'a dair genel bilgiler farklı kaynaklardan (kitap, dergi, makale vb. materyaller) ele alınarak dönem içerisinde yapılan sanatsal üretimlerle konu detaylandırılacaktır. Göstergebilimin esasları doğrultusunda iki farklı disiplin (sanat-reklam) arasındaki ilişkiye dair anlamyapısal çözümlemeler yapılacaktır. Bulgular: Dilbilim merkezli olarak gelişen göstergebilimin, sınırları genişletilerek görsel göstergelerle birlikte tüm anlamlı yapıları kapsadığı görülmektedir. Çağdaş göstergebilimle birlikte, dil dışı göstergelere dair yoğun bir araştırma söz konusu olduğu gözlemlenmiştir. Sanat yapıtının reklama ya da reklam unsurlarının sanata yapıtına dönüştürülmesi noktasında disiplinler arası bir diyalektik söz konusu olduğu anlaşılmaktadır. Göstergebilimin, anlamların inşa edilmesi noktasında daha bilimsel ve daha kapsayıcı bir çözümleme yöntemi sunduğu belirlenmiştir. Sonuç: Elde edilen sonuçlara bakıldığında, reklam ürünlerinin sanat yapıtlarına biçim ve içerik bakımından kaynaklık edebileceği görülmektedir. Pop Art ekseninde, geçmiş ya da günümüz popüler kültür fenomenleri üretime -biçim ve içerik olarak- kaynaklık edebilmekte; gösteren-gösterilen ilişkisi içerisinde anlamyapısal olarak çözümlenebilir olduğu ortaya koyulmuştur.Anahtar Kelimeler: Pop Art, Reklam, Göstergebilim, Güncel Sanat, Gösterge. | |
dc.description.abstract | Purpose: In this study, the relationship between art and advertisement, which is a high/cultural production area, will be discussed through Pop Art productions and the principles of semiotics. The role of art (sign) in the transformation of mass images (the signifier) into the image of art (the signified) will be discussed. Based on the semantic structural analysis methods of semiotics, the formal and semantic structures created by two different disciplines (art-advertisement) will be analyzed through examples.Method: General information (definition, history, scope, method, principles, etc.) about semiotics, art and advertising will be given, and the content will be expanded with examples. General information about Pop Art will be discussed from different sources (materials such as books, magazines, articles, etc.) and the subject will be detailed with artistic productions made during the period. In line with the principles of semiotics, semantic structural analyzes will be made about the relationship between two different disciplines (art-advertisement).Findings: It is seen that semiotics, which develops centered on linguistics, encompasses all meaningful structures together with visual indicators by expanding its borders. Along with contemporary semiotics, it has been observed that there is an intense research on non-linguistic signs. It is understood that there is an interdisciplinary dialectic at the point of transforming the work of art into a work of art or advertisement elements. It has been determined that semiotics offers a more scientific and more inclusive analysis method at the point of constructing meanings.Conclusion: Looking at the results obtained, it is seen that advertising products can be a source for works of art in terms of form and content. On the axis of Pop Art, popular culture phenomena of the past or present can be the source of production -in terms of form and content; in the signifier-signified relationship, ortsys is put in which the narrative is structurally analysable.Key Words: Pop Art, Advertisement, Semiotics, Contemporary Art, Indicator. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Sanat-reklam ilişkisi bağlamında pop art çalışmalarının göstergebilimsel çözümlemesi | |
dc.title.alternative | Semiotics analysis of pop art works in the context of art-advertising relationship | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2022-12-28 | |
dc.contributor.department | Resim Ana Sanat Dalı | |
dc.subject.ytm | European art | |
dc.subject.ytm | Contemporary art | |
dc.subject.ytm | Popular art | |
dc.subject.ytm | Intersemiotics | |
dc.subject.ytm | Multidisciplinary art | |
dc.identifier.yokid | 10234906 | |
dc.publisher.institute | Güzel Sanatlar Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.type.sub | proficiencyinArt | |
dc.identifier.thesisid | 758008 | |
dc.description.pages | 201 | |
dc.publisher.discipline | Resim Sanat Dalı | |