Beyaz eşya, mobilya ve ev tekstili sektöründe fiyatlandırma kararı ve fiyatlandırmayı etkileyen faktörlerin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Fiyatlandırma, işletmelerin satışlarını ve karlılıklarını önemli derecede etkilemektedir. Firmalar olabildiğince maksimum kara ulaşabilecekleri ve uzun vadede varlıklarını sürdürecekleri fiyatlandırma yaklaşımını tercih etmektedirler. Bu sebeple dönemsel bazda iyi değerlendirme yapılmalı ve doğru stratejiler uygulanmalıdır. Firma hedefleri doğrultusunda, ürün tercih edilebilirliğinin sağlanması vazgeçilmezdir. Bu çalışmada, müşterilerin ürün seçiminde başlıca dikkate aldığı kriterler anket yardımı ile belirlenerek beyaz eşya, mobilya ve ev tekstili sektöründeki öncelikleri değerlendirilmiştir. Bu bilgiler dahilinde doğru analiz gerçekleştirebilmek adına ÇKKV (Çok Kriterli Karar Verme) yöntemlerinden; AHP (Analitik Hiyerarşi Prosesi) yöntemi ile sektör bazında kriter ağırlıkları ve önem dereceleri bulunmuştur. Faktörlerin ikili kıyaslamaları yapılırken uzman görüş formu kullanılmıştır. Ayrıca, firma yetkilileri ile yapılan görüşmeler sonucunda fiyatlandırma yaklaşımlarına ait ağırlık değerleri hesaplanmıştır. Üç sektör için, müşteri anket sonuçları ve yöntem çıktıları karşılaştırılarak kriterlerin önem dağılımı değerlendirilmiş, en uygun sonuç önerisinde bulunulmuştur. Ayrıca, faktörlerin fiyatlandırma kararı üzerindeki etkisi incelenmiş, analizler sonucunda üç sektörde uygulanan fiyatlandırma stratejileri üzerinde durularak, müşteri değerleri doğrultusunda öneriler sunulmuştur. Pricing significantly affects the sales and profitability of businesses. Companies prefer the pricing approach in which they can achieve maximum profit as much as possible and surviving corporation in the long term. For this reason, it is necessary to evaluate regularly and develop a right strategy. So, it is indispensable to ensure product preferability. In this study, the criteria that customers consider in product selection were determined by surveys, and their priorities in the white goods, furniture and home textile sectors were evaluated. In order to make the correct analysis within this information, one of the Multi-Criteria Decision Making (MCDM) methods; weights were found by the Analytical Hierarchical Process (AHP) method. An expert opinion form was used while making pairwise comparisons of the factors. In addition, as a result of interviews with company executives, pricing approaches were examined and the weights of pricing approaches were calculated. Customer survey results and method outputs were compared, the importance levels of the criteria were evaluated and the most appropriate result was suggested. In addition, the effects of factors on the pricing decision were examined and suggestions were made for pricing strategies applied in three different sectors as a result of the analyses.
Collections