İnsansız hava aracı itkisinin GAO algoritması tabanlı ANFIS modeliyle incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnsansız hava araçlarının (İHA) geçmişi çok eski tarihlere dayanmamasına rağmen, günümüz dünyasında birçok alanda hayatımıza girmiş durumdadır. İHA'lar, gelişen teknoloji ile birlikte hızlı bir gelişim gösterirken, yeni beklenti ve ihtiyaçları da beraberinde getirmektedir. Bu beklenti ve ihtiyaçların karşılanmasında, enerji tüketiminin azaltılması, itkinin artırılması ve havada kalış süresinin uzatılması gibi konular, İHA tasarımlarında dikkate alınması gereken temel konular arasındadır. İHA'lar tasarlanırken farklı yöntemler kullanılmakla birlikte, son yıllarda, optimizasyon yöntemlerinin kullanıldığı çalışmalarda artış görülmektedir. İHA tasarımlarında maliyetin ve zaman kaybının azaltılabildiği bilgisayar tabanlı bu yöntemler, aynı zamanda, birçok olasılığın denenmesine imkan tanımaktadır. Bu tez çalışmasında, İHA itkisinin incelenmesi için optimizasyon yöntemlerine dayanan alternatif bir modelin ortaya konulması hedeflenmiştir.Bu amaçla, öncelikle literatürde yapılan çalışmalar incelenmiştir. Literatür çalışmalarına alternatif olarak, Uyarlamalı Ağ Tabanlı Bulanık Çıkarım Sistemi (ANFIS) ve Geri İzleme-Arama Optimizasyon (GAO) algoritmasına dayanan bir model önerilmiştir. Simülasyon sonuçları, önerilen yöntemin, maliyet ve zaman kaybı olmaksızın, hızlı ve etkin bir şekilde İHA'ların itkisinin incelenmesinde kullanılabileceğini göstermiştir. Although the history of Unmanned Aerial Vehicles (UAVs) does not go back to ancient times, they have entered our lives in many areas in today's world. While UAVs show rapid improvement with the developing technology, they also bring new expectations and needs. In meeting these expectations and needs, issues such as reducing energy consumption, increasing thrust performance and endurance are among the main issues to be considered in UAV designs.Although different methods are used when designing UAVs, there has been an increase in studies using optimization methods in recent years. These computer based methods, in which cost and time loss can be reduced in UAV designs, also allow many possibilities to be tested. In this thesis, it is aimed to present an alternative model based on optimization methods for the investigation of UAV thrust.For this purpose, first of all, studies in the literature were examined. As an alternative to literature studies, a model based on Adaptive Network-Based Fuzzy Inference System (ANFIS) and Backtracking-Search Optimization (BSO) algorithm has been proposed. The simulation results have shown that the proposed method can be used quickly and effectively without loss of cost and time to investigate of UAV thrust.
Collections