Öğretmenlerin davranışsal güçlendirilmesi ile örgütsel adanmışlıkları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin davranışsal güçlendirilmesi ile örgütsel adanmışlık algılarını farklı değişkenlere göre tespit ederek aralarında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını ortaya koymaktır. Araştırma, ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini 2020-2021 eğitim-öğretim yılı Bolu ili merkez ilçede bulunan resmi ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 2157 öğretmen oluşturmuş ve 916 öğretmenden geri dönüt sağlanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; `Kişisel Bilgi Formu`, `Öğretmenlerin Davranışsal Açıdan Güçlendirilmesi Ölçeği` ile `Öğretmenlerin Örgütsel Adanmışlık Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenlerin davranışsal güçlendirilme algıları ölçek genelinde ve boyutlarında `çoğu zaman` düzeyinde; örgütsel adanmışlık algıları, ölçek genelinde ve boyutlarında `yüksek` düzeydedir. Öğretmenlerin davranışsal güçlendirilme algıları; öğrenim durumu değişkenine göre, yetki devri, karara katılım ve takım çalışması boyutları ile ölçek genelinde; eğitim kademesi, yaş ve kıdem değişkenlerine göre, yönetsel destek ve karara katılım boyutları ile ölçek genelinde farklılık göstermektedir. Öğretmenlerin örgütsel adanmışlık algıları; cinsiyet değişkenine göre, öğretim işlerine ve öğretmenlik mesleğine adanma boyutları ile ölçek genelinde; medeni durum, yaş ve kıdem değişkenlerine göre, okula ve çalışma grubuna adanma boyutları ile ölçek genelinde; eğitim kademesi, öğrenim durumu ve okuldaki çalışma süresi değişkenlerine göre okula, öğretim işlerine ve çalışma grubuna adanma boyutları ile ölçek genelinde anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır. Davranışsal güçlendirme ölçeği ve boyutları ile örgütsel adanmışlık ölçeği ve boyutları arasında pozitif yönlü anlamlı ilişkiler vardır. The aim of this study is to determine teachers' perceptions of behavioral empowerment and organizational commitment according to different variables and to reveal whether there is a meaningful relationship between them. The study was designed in the relational survey model. The population of the study consists of 2157 teachers working in official primary, secondary and high schools in the central district of Bolu in the 2020-2021 academic year, and answers were provided from 916 teachers`Personal Information Form`, `Behavioral Empowerment of Teachers Scale` and `Teachers' Organizational Commitment Scale` were used as data collection tools in the study.According to the results of the research, the behavioral empowerment perceptions of teachers are at the level of `almost every time` and the organizational commitment perceptions are at a `high` level across the scale and in its dimensions. Teachers' perceptions of behavioral empowerment have a meaningful significance across the scale, with the dimensions of delegation of authority, participation in decision, and teamwork, depending on the educational status variable. According to the variables of education level, age and seniority, the dimensions of administrative support and decision participation differ across the scale. Teachers' perceptions of organizational commitment have a meaningful significance according to the gender variable, with dimensions of devotion to teaching work and teaching profession across the scale. Depending on the marital status, age and seniority variable, the dimensions of dedication to the school and the study group have a meaningful significance across the scale. According to the variables of education level, education level and working time in school, the dimensions of dedication to the school, teaching affairs and the study group have a meaningful significance across the scale. There are significant positive correlations between the behavioral empowerment scale and its dimensions and the organizational commitment scale and its dimensions.
Collections