Bilim ve sanat merkezi öğretmenlerinin hizmet içi eğitimlere ilişkin görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Bilim ve Sanat Merkezlerinde görev yapan öğretmenlerin hizmet içi eğitimlere ilişkin görüşlerini belirlemektir. Nitel araştırma yöntemi kullanılan araştırmada, durum çalışması deseni tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, 2019-2020 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Türkiye'de 12 farklı ilde yer alan BİLSEM'lerde görev yapan toplam 139 öğretmenden oluşmaktadır. Öğretmenlerin seçiminde amaçsal örnekleme yöntemlerinden olan maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada verilerin elde edilmesinde, araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formunun; birinci bölümünde katılımcıların kişisel bilgilerini belirtebilecekleri maddeler, ikinci bölümünde ise BİLSEM öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ile ilgili görüşlerini belirlemeye yönelik 15 açık uçlu soru yer almaktadır. Bu sorularla Bilim Sanat Merkezlerinde görev yapan öğretmenlerin; özel yeteneklilerin eğitimi konusunda aldıkları lisans eğitimlerine, aldıkları hizmet içi eğitimlere, BİLSEM'de çalışmaya başladıktan sonra aldıkları hizmet içi eğitimlere, BİLSEM öğretmeni olarak alınan hizmet içi eğitimlerin katkılarına, BİLSEM'de çalışmaya başladıktan sonra ihtiyaç duydukları hizmet içi eğitimlere, yaşadıkları sorunlara ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerilerine, bir BİLSEM öğretmeni olarak hizmet içi eğitimlerin taşıması gereken özelliklere, BİLSEM ile ilgili hizmet içi eğitimlere ulaşma kanallarına ve ulaştırılma durumuna, BİLSEM'de hizmet içi eğitimlere katılmada yaşadıkları sorunlara, alınan hizmet içi eğitimlerin amacına ulaşma durumlarına, içeriklerine, verimliliğine ve değerlendirilmesine yönelik yapılan uygulamalara ilişkin görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır. Verilerin analizinde, N-VIVO 10 programından yararlanılarak içerik analizi yöntemi kullanılmıştır.Araştırma sonucunda; BİLSEM öğretmenlerinin çoğunluğunun özel yeteneklilerin eğitimi konusunda yeterli düzeyde lisans eğitimi ve hizmet içi eğitim almadıkları; BİLSEM'de çalışmaya başladıktan sonra hizmet içi eğitim alan öğretmenlerin en çok özel yetenekli öğrenciler ile ilgili eğitimler, proje hazırlama eğitimleri, akıl ve zekâ oyunları eğitimleri aldıkları; aldıkları eğitimlerin en çok mesleki gelişimi sağlama ve özel yetenekli öğrencilere ilişkin farkındalığı artırma yönünde katkı sağladığı; BİLSEM'de çalışmaya başladıktan sonra en fazla teknoloji ile ilgili eğitimlere, özel yetenekli öğrenciler ile ilgili eğitimlere, alan bilgisi eğitimlerine ve meslek bilgisi dersleri ile ilgili eğitimlere ihtiyaç duydukları; BİLSEM'de çalışmaya başladıktan sonra en fazla kurum ile ilgili daha sonra öğretmen ve öğrenci ile ilgili sorunlar yaşadıkları ve karşılaşılan sorunlara ilişkin çözüm önerilerinde bulundukları; bir BİLSEM öğretmeni olarak hizmet içi eğitimlerin taşıması gereken özellikler arasında en fazla güncel olması, alanında uzman kişiler tarafından verilmesi yönünde görüş bildirdikleri; BİLSEM ile ilgili hizmet içi eğitimlere en fazla bakanlığın iletişim kanallarından ulaştıkları ve eğitim duyurularının yeterince kişiye ulaştığını düşündükleri; BİLSEM'de hizmet içi eğitimlere katılımda yaşanan sorunlar arasında en fazla ders saatleri ile çakışması, yol, yevmiye ve konaklama sorunlarının yaşanması, içeriklerin yeterli olmamasından kaynaklı katılmak istememeleri sorunlarını yaşadıkları; alınan hizmet içi eğitimlerin amacına ulaştığını, ancak içeriklerinin kısmen yeterli olduğunu, eğitimlerin kısmen verimli geçtiğini ve hizmet içi eğitim sonrasında hizmet içi eğitim programının değerlendirilmesine yönelik yapılan uygulamaların yeterli olmadığını düşündükleri tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Bilim ve Sanat Merkezi, hizmet içi eğitim, Bilim ve Sanat Merkezi öğretmeni, özel yetenekli öğrenci. The purpose of this research is to determine the opinions of teachers working in the Science and Art Centers (SAC) about in-service training.In the study, in which qualitative research method was employed, the case study pattern was preferred. The study group the research consists of 139 teachers working in the SAC located in 12 different provinces in Turkey during the fall semester of the 2019-2020 academic year. The maximum variation sampling method, which is one of the purposeful sampling methods, was applied to the selection of relevant teachers. In the study, a semi-structured interview form developed by the researcher was used to obtain the data. While the first part of the interview form covers the items by which participants can specify their personal information, the second part contained 15 open-ended questions for determining the opinions of SAC teachers about the in-service training. Through these questions, it was tried to determine the opinions of the teachers working in the Science and Art Centers about their undergraduate education they received on the education of gifted students; the in-service training they took part; the in-service training they took part after starting to work at SAC; contribution of in-service trainings they took part as SAC teachers; the in-service training they needed after starting to work at SAC; the problems they experienced and their suggestions to these problems; as a SAC teacher, the characteristics that in-service training should possess; the routes to direct the in-service trainings related to SAC and the level for accessing into such trainings; the problems confronted while taking part in in-service trainings at SAC; the status of reaching at the purpose and contents, efficiency, and the applications made for evaluation of the in-service trainings took part. The content analysis method was employed by means of the N-VIVO 10 program. As a result of the research, that the majority of SAC teachers have not got adequate undergraduate education and in-service training for bringing up the gifted students; that the teachers, who had in-service trainings after starting to work at SAC, trainings mostly on gifted students, on project preparation trainings, and mind and intelligence games trainings; that the trainings they acquired contributed mostly to the vocational development and to increase awareness for gifted ones; that after starting to work at SAC, they mostly needed technology-related trainings, trainings for gifted students, field knowledge trainings, and trainings related to vocational knowledge courses; that they experienced, after starting to work at SAC, some problems related mostly to the institution, then teachers and students, and they offer solutions to the problems encountered; that they expressed their views, as SAC teachers, that in-service training should have generally up-to-date features and it should be taught by experts in the field; that they have made access into the in-service trainings about SAC through the communication channels of the Ministry and they thought that sufficient number of people got the notices about trainings; that among the problems they encountered mostly while participating in in-service trainings at SAC, were the overlapping course hours, experiencing some troubles about travelling, daily wages, and accommodation, their unwillingness to take part in due to inappropriate content; that the in-service trainings they got reached their main purposes, but their contents were partially sufficient, the trainings were partially efficient; and they claimed that the practices those implemented to evaluate the in-service training schedule after the in-service training were not sufficient accordingly.Keywords: Science and Art Center, in-service training, Science and Art Center's teacher, gifted student.
Collections