Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerini farklı değişkenler açısından belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda okul öncesi öğretmenlerinin; sınıf yönetimi becerileri ile cinsiyet, yaş, medeni durum, mesleki deneyim, eğitim durumu, öğretmenin çocuk sahibi olup olmaması, okulun bulunduğu sosyo-ekonomik çevre, sınıfta yardımcı personelin varlığı, çalışılan yaş grubu, sınıfta kaynaştırma çocuğunun varlığı, sınıf mevcudu, öğretmenin çocuğa yönelik tutumu, sınıf yönetimi ile ilgili kitap okuma ve sınıf yönetimi ile ilgili hizmet içi eğitim alma değişkenlerine göre farklılaşma olup olmadığının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel yöntemlerden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Sivas İl merkezinde görev yapan 130 (8 erkek, 122 kadın) okul öncesi eğitim öğretmeni oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında `Kişisel Bilgi Formu` ve okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerini ölçmek için Kaplan (2018) tarafından geliştirilen ve 49 maddeden oluşan `Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerileri Ölçeği (OÖÖ-SYBÖ)` kullanılmıştır.Araştırmada elde edilen verilerin analizinde bilgisayar paket programı kullanılmıştır. Öncelikle sınıf yönetimi becerileri ölçeği ve alt boyutlarından elde edilen ortalama puanların normal dağılım gösterip göstermediğine bakılmış, sonra diğer testler uygulanmıştır.Araştırma bulgularına göre öğretmenlerin sınıf yönetim becerileri; cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi, öğretmenin çocuk sahibi olup olmaması, çalıştığı çocukların yaş grubu, sınıfında bulunan çocuk sayısı, sınıfta kaynaştırma öğrencisi olup olmaması ve sınıf yönetimine dair hizmet içi eğitim alıp almamasına göre anlamlı bir fark oluşturmamaktadır. Diğer taraftan öğretmenlerin sınıf yönetim becerileri; öğretmenin görev durumu, meslekte çalışma süresi, okulun bulunduğu sosyo-ekonomik çevre, sınıfında yardımcı personel olması ve öğretmenin sınıf yönetimi dersi alıp almamasına göre anlamlı bir fark oluşturmaktadır. Bulgular incelendiğinde; bekârların, kadrolu öğretmenlerin, 11 yıl ve üzeri süre görev yapan öğretmenlerin, yüksek sosyo-ekonomik çevrede görev yapan öğretmenlerin, sınıfında yardımcısı olan öğretmenlerin ve sınıf yönetimi alan öğretmenlerinin sınıf yönetim becerilerinin diğer öğretmenlere göre daha yüksek olduğu sonucuna varılmıştır.Anahtar Kelimeler: Okul Öncesinde Sınıf Yönetimi, Sınıf Yönetimi Becerisi, Okul Öncesi Öğretmeni. Basically, this study was conducted to determine the classroom management skills of preschool teachers in terms of different variables. With this purpose in mind, it is aimed to determine whether there is a differentiation on preschool teachers' classroom management skills according to the variables such as gender, age, marital status, professional experience, education level, whether the teacher has children, the socio-economic environment in which the school is located, the presence of another staff in the classroom, the age group studied, the presence of inclusive children in the classroom, the class the number of students, the teacher's attitude towards the child, the teacher's reading of books about classroom management, and the teacher's receiving in-service training on classroom management.In the research, scanning model, one of the quantitative methods, was used. The sample of the study consists of 130 (8 male, 122 female) pre-school teachers employed in Sivas city center. `Personal Information Form` was used to collect the data, and `Preschool Teachers' Classroom Management Skills Scale` (SPS-SYLL) consisting of 49 items developed by Kaplan (2018) was used to measure preschool teachers' classroom management skills.SPSS 23.0 package program was used in the analysis of the data obtained in the research. First of all, it was examined whether the average scores obtained from the classroom management skills scale and its sub-dimensions showed a normal distribution, and the tests to be carried out were decided.The findings show that classroom management skills of the teachers does not make a significant difference according to gender, age, education level, whether the teacher has children, the age group of the children he works with, the number of children in his class, whether there are inclusive students in the classroom and whether he has received in-service training on classroom management. When other findings are examined, it is seen that teachers' classroom management skills; It makes a significant difference according to the teacher's job status, working time in the profession, socio-economic environment in which the school is located, helping in the classroom and whether or not he has taken classroom management lessons. When the source of the difference is examined; It has been concluded that the classroom management skills of singles, permanent teachers, teachers working for 11 years or more, teachers working in a high socio-economic environment, teachers who are assistants in their classes and teachers who take classroom management are higher than other teachers.Keywords: Preschool Classroom Management, Classroom Management Skills, Preschool Teacher.
Collections