Yansıtıcı fen günlükleri ile zenginleştirilmiş 5E Öğrenme Modelinin 5. sınıf `maddenin hal değişimi ve ayırt edici özellikleri` konusunun öğretimine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, 5. Sınıf Fen Bilimleri dersi öğretim programı `Madde ve Değişim` ünitesi içerisinde yer alan `Maddenin Hal Değişimi ve Maddenin Ayırt Edici Özellikleri` konularının öğretiminde kullanılan ve yansıtıcı fen günlükleri ile desteklenen 5E öğrenme modelinin öğrencilerin akademik başarılarına, yansıtıcı düşünme becerilerine ve öz-düzenlemeli öğrenme stratejilerine etkisini incelemektir. Araştırmada, ön test - son test eşitlenmemiş kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Sivas ili ilçe merkezde bulunan bir ortaokuldaki 5. sınıf seviyesinde iki farklı şubede öğrenim gören toplam 53 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma kapsamındaki uygulamalar, deney grubunda (N=26) yansıtıcı fen günlükleri ile zenginleştirilmiş 5E öğrenme modeli ile gerçekleştirilirken, kontrol grubundaki öğrencilerle (N=27) Milli Eğitim Bakanlığının Fen Bilimleri dersi öğretim programında ilgili fen konusu için öngördüğü kazanım odaklı mevcut öğretim programı kapsamında yer alan 5E öğrenme modeline göre yürütülmüştür. Çalışma kapsamındaki grupların her birine, `Fen Akademik Başarı Testi (FABT)`, `Yansıtıcı Düşünme Ölçeği (YDÖ)` ve `Fen ve Teknoloji Dersi Öz-Düzenlemeli Öğrenme Stratejileri Ölçeği (FTD-ÖDÖSÖ)` ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Çalışmada elde edilen verilerin analizinde, bağımlı ve bağımsız gruplar için t-testleri kullanılmış ve korelasyon analizi yapılmıştır. Çalışmada elde edilen sonuçlara göre, öğrenimlerini yansıtıcı fen günlükleri ile zenginleştirilmiş 5E öğrenme modeli ile gerçekleştiren deney grubu öğrencilerinin uygulamalar öncesi ve sonrasında ilgili fen konusundaki akademik başarılarının ve yansıtıcı düşünme becerilerinin kontrol grubu öğrencilerine göre daha anlamlı bir artış gösterdiği belirlenmiştir. Aynı zamanda, gerçekleştirilen uygulamaların her iki grup öğrencilerinin öz düzenlemeli öğrenme stratejileri üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı da elde edilen sonuçlar arasındadır.Anahtar Kelimeler: Maddenin hal değişimi, maddenin ayırt edici özellikleri, 5E öğrenme modeli, öz-düzenlemeli öğrenme stratejisi, yansıtıcı düşünme becerisi, yansıtıcı fen günlükleri. The aim of this research is to determine the effects of the 5E learning model, which is used in teaching the topic of `State Change of Matter and Distinctive Properties of Matter` of the 5th Grade Science course curriculum and supported by reflective science diaries, on the academic achievement-reflective thinking skills of students and self-regulated learning strategies. In the study, a quasi-experimental design with pretest-posttest unequalized control group was used. The sample of the study consists of a total of 53 students studying in two different classes at the 5th grade level in a secondary school located in the county center of Sivas province in the 2019-2020 academic year. The implications within the scope of the study were carried out with the 5E learning model enriched with reflective science diaries in the experimental group (N=26). The students in the control group (N=27) were included in the 5E learning model within the scope of the current acquisition-oriented curriculum stipulated for the related science subject in the Science course curriculum of the Ministry of National Education. `Science Academic Achievement Test`, `Reflective Thinking Scale` and `Science and Technology Lesson Self-Regulated Learning Strategies Scale` were applied to each of the groups within the scope of the study as pre-test and post-test. In the analysis of the data obtained in the study, t-tests were used for dependent and independent groups and regression analyze were performed. According to the results obtained in the study, it was determined that the increase in academic achievement and reflective thinking skill levels in the related science topic before and after the implications was more significant in favor of the experimental group students. At the same time, it is among the results obtained that the implications carried out did not have a significant effect on the self-regulated learning strategies of the students in both groups.Keywords: Distinguishing properties of matter, 5E learning model, reflective thinking skills, reflective science diaries, self-regulated learning strategy, state change of matter.
Collections