Kitleselleşmiş bilinç: Theodor Adorno'nun kültür endüstrisi çözümlemeleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez, bilinç ve kitleselleşme kavramları üzerinde durmaktadır. Theodor Adorno'nun kültür endüstrisi çözümlemeleri bağlamında ele alınan bu çalışmada, bilincin en nihayetinde kitleselleştiği savunulacaktır. Bunun için öncelikle kitleselleşmiş bilincin arkaplanı üzerinde durulmaktadır. Arkaplanda bilincin aslında mitolojilerden başlayıp günümüze kadarki süreçte daima toplumun üretmiş olduğu bilinç kategorileri ile birlikte kitleselleşmeye maruz kaldığı gösterilecektir. Daha sonra ise kitleselleşmiş bilincin kültür endüstrisi ile birlikte somut bir gerçekliği nasıl kazandığı ele alınmaktadır. Bunun için `yabancılaşma`, `şeyleşme` ve `yanlış bilinç` gibi kavramlar üzerinde durulmaktadır. Tezin son bölümünde ise kitleselleşmiş bilincin kitlelere ulaşmak için bir kitle kültürüne dönüşüp kitle iletişim araçları ile tüketim kültüründe nasıl işlendiği ele alınmaktadır. Son olarak ise kitleselleşmiş bir bilinç faaliyetiyle birlikte mevcut haliyle bir kültürün varlığının artık söz konusu olamayacağı yalnızca endüstriyel bir değerin varlığından bahsetmemizin mümkün olduğu ileri sürülecektir.Anahtar Kelimeler: Kitleselleşmiş Bilinç, Kültür Endüstrisi, Bilinç, Kitle Kültürü, Yabancılaşmış Bilinç, Şeyleşmiş Bilinç, Yanlış Bilinç This dissertation focuses on the concepts of consciousness and massification. In this study, which is handled in the context of Theodor Adorno's analysis of the culture industry, it will be argued that consciousness eventually becomes mass. For this, first of all, the background of mass consciousness is emphasized. In the background, it will be shown that consciousness has always been exposed to massification together with the consciousness categories produced by the society, starting from the mythologies to the present day. Then, it is discussed how the mass consciousness gained a concrete reality together with the culture industry. For this, concepts such as `alienation`, `reification` and `false consciousness` are emphasized. In the last part of the dissertation, how mass consciousness is transformed into a mass culture to reach the masses and processed in mass media and consumption culture is discussed. Finally, it will be argued that with amass consciousness activity, the existence of a culture in its current form can no longer be in question, and it is possible to talk about the existence of only an industrial value.Keywords: Mass Consciousness, Culture Industry, Consciousness, Mass Culture,Alienated Consciousness, Reified Consciousness, False Consciousness
Collections