Contextualizing space in the contemporary scottish novel: Alasdair Gray's The Fall of Kelvin Walker, Jackie Kay's Trumpet, and Ali Smith's Girl Meets Boy
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezin amacı Alasdair Gray'in The Fall of Kelvin Walker (1985), Jackie Kay'in Trumpet (1998) ve Ali Smith'in Girl meets boy (2007) isimli üç çağdaş İskoç romanındaki Londra ve çeşitli İskoç şehir ve kasabalarının temsilini incelemektir. Seçilen romanlarda, Londra ve çeşitli İskoç şehir ve kasabalarında yer alan ev, işyeri ve sosyal alanlar gibi çeşitli yerlerin, İskoç karakterlerin günlük yaşamları ve kişilik özellikleri üzerinde dikkate değer bir etkisi vardır. Bu temsile ek olarak yolculuk olgusu, başkarakterlerin kendileriyle barışmaya giden süreçte deneyimledikleri aydınlanma anlarına zemin hazırlayan soyut bir alan oluşturması açısından işlevsel olarak kullanılmaktadır. Bu bağlamda, bu çalışma seçilen romanlarda kimlik inşası olgusunun başkarakterler tarafından yapılan yolculuklar aracılığıyla bağlamsallaştırılan mekân kullanımlarıyla olan karmaşık ilişkisinin hangi yöntemler aracılığıyla temsil edildiğini inceler. Yukarıda belirtilen temsil bağlamında, Çağdaş İskoç Romanının gelişim süreci boyunca politik sınırlamalardan ziyade etkisini gittikçe artıran kişisel kaygılar doğrultusunda şekillenen daha değişken ve esnek bir kimlik olgusunun varlığına işaret ettiği sonucuna varır. Bu değişen temsili farklı uzamsal çalışmalar ışığında inceleyerek belirlemeyi hedefleyen çalışmanın ilk bölümünde, Alasdair Gray'in The Fall of Kelvin Walker (1985) adlı romanı, Fransız düşünür Henri Lefebvre'nin mekânsal üçlü önermesi bağlamında incelenmektedir. Bu incelemenin amacı, romanın İskoç başkahramanının İngiltere – özellikle Londra – algısına ve İngiliz olma deneyimini yansıtan Londra'daki belirli yerlerin başkahramanın kimlik inşası süreci üzerindeki etkisine sosyopolitik bir bakış açısı sunmaktır. Çalışmanın ikinci bölümünde, Jackie Kay'in Trumpet (1998) adlı romanı, hem çağdaş İskoç romanında mekân ve yolculuk olgularının algılanmasında etkisini gittikçe artıran kişisel eğilimleri belirlemeyi, hem de bu değişen algının aynı romanda olay örgüsü ve anlatıyı hangi şekillerde yönlendirdiğini belirlemek amacıyla, Rus düşünür ve eleştirmen Mihail Bahtin'in eşik kronotopu önermesi ışığında incelenmektedir. Çalışmanın son bölümünde Ali Smith'in Girl meets boy (2007) adlı romanı, fiziksel yerlerin ve yer değiştirme olgusunun öz gerçekleştirme ve benlik inşası gibi psikolojik olgular üzerindeki etkisini yorumlamak amacıyla, Hollandalı psikolog Hubert J. M. Hermans'ın diyalojik benlik teorisi çerçevesinde ele alır. Adı geçen romanlardaki mekân kullanımlarının yukarıda belirtilen farklı uzamsal teoriler ışığında incelendiği bu çalışmada, mekân ve hareketlilik olgularının gittikçe artan kişisel kaygılar çerçevesinde şekillenen daha değişken ve esnek kimlik algısının yansıtılmasına zemin hazırladığı ve İskoçya'nın roman yazarları tarafından mekânsal temsiller aracılığıyla gittikçe daha umutlu bir açıdan temsil edildiği sonucuna varmaktadır. This thesis aims to analyse the representation of English and Scottish locations in three contemporary Scottish novels – The Fall of Kelvin Walker (1985) by Alasdair Gray, Trumpet (1998) by Jackie Kay and Girl meets boy (2007) by Ali Smith. In the selected novels, the physical spaces, namely the houses, workplaces, and social gathering places located in London and numerous Scottish towns and cities have a significant role in shaping the daily life and personality traits of the Scottish characters constructed in these works. In addition to these physical spaces, the notion of journey serves as a medium to generate a metaphorical space where the protagonists experience moments of epiphany leading to reconciliation with themselves. In this context, this study seeks to explore the ways in which the selected works represent the construction of identity through the complex use of space which is enacted by means of various journeys undertaken by the protagonists. In the course of the progression of the contemporary Scottish novel, this representation prompts a more fluid and flexible notion of identity shaped by personal concerns rather than political constraints. In order to explore this alteration from the perspectives of various spatial studies, the first chapter of this thesis analyses Alasdair Gray's The Fall of Kelvin Walker (1985) in the light of the French philosopher Henri Lefebvre's theories on the production of space, specifically the spatial triad. This analysis aims to interpret the novel's Scottish protagonist's perception of England, specifically London, and the effects of physical spaces in London on the protagonist's identity from a socio-political point of view. The second chapter examines Jackie Kay's Trumpet (1998) in the context of the Russian thinker and critic Mikhail Bakhtin's proposition of the threshold chronotope to identify the personal inclinations in the contemporary Scottish novel concerning the perception of space and of mobility, and to point out their function in the plot development and narration. The last chapter of the thesis deals with Ali Smith's Girl meets boy (2007) in the light of dialogical self theory, proposed by the Dutch psychologist Hubert J. M. Hermans, to explicate the effects of physical spaces and mobility in the processes of self-actualisation and construction of the self. Through an in-depth analysis of the representation of space in these novels, this study reveals that the notions of space and mobility prompt a more fluid and flexible notion of identity shaped by gradually increasing personal concerns, and in relation to this changing perception, the selected spatial representations convey an increasingly hopeful view of the country, particularly through the representation of Scotland welcoming various Scottish identities.
Collections