Piyano Öğrenmeye Yönelik Üstbilişsel Farkındalık Ölçeğinin geliştirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada üniversite düzeyinde mesleki müzik eğitimi kapsamında piyano eğitimialan öğrencilerin piyano öğrenmeye yönelik üstbilişsel farkındalıklarını ölçmedekullanılabilecek `Piyano Öğrenmeye Yönelik Üstbilişsel Farkındalık Ölçeği`'ningeliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın uygulama grubunu, eğitim fakülteleri güzelsanatlar eğitimi bölümleri müzik eğitimi anabilim dallarında, 2019-2020 öğretim yılıbahar yarıyılında öğrenim görmekte olan 3 ve 4. sınıf öğrencileri (n=277)oluşturmaktadır. Uygulama yapılan üniversiteler her bölgeden en az bir üniversiteolacak şekilde random olarak belirlenmiştir.Araştırma kapsamında geliştirilen `Piyano Öğrenmeye Yönelik Üstbilişsel FarkındalıkÖlçeği` Likert tipi bir ölçektir. Ölçek geliştirme aşamasında ilk olarak ilgili alanyazıntaranmış ve ardından madde havuzu oluşturulmuştur. Oluşturulan madde havuzununuzman görüşlerine sunulması ve alınan görüşler doğrultusunda oluşturulan ölçeğin 52maddelik halinin ön uygulaması Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim FakültesiGüzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören vepiyano eğitimi alan 3. ve 4. sınıf öğrencileri (n=30) ile gerçekleştirilmiştir. Önuygulama sonucunda ölçeğin dil açısından anlaşılır olduğu, ölçekte yer alan maddelerinanlama ve cevap vermede oluşabilecek herhangi bir zorluğu olmadığı, süre açısından iseyaklaşık 10 dakika sürdüğü belirlenmiştir. Bunun sonucunda, aday maddelerde herhangibir değişiklik yapılmamıştır. Ölçek bu doğrultuda 6 boyut ve toplam 30 sorudanoluşturulmuştur. viAraştırmada geliştirilen ölçeğin uygulama grubu, eğitim fakültesi güzel sanatlar eğitimimüzik eğitimi anabilim dallarında 2019-2020 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında 3 ve4. sınıfta öğrenim gören ve piyano eğitimi alan öğrencilerden oluşmaktadır. Uygulamayapılan üniversiteler, Türkiye'nin her coğrafi bölgesinden en az bir üniversite olacakşekilde random olarak belirlenmiştir. Ölçek, Türkiye'deki 11 üniversiteden araştırmayagönüllü olarak katılan 305 öğrenciye uygulanmıştır. Ancak, ölçeği yanıtlayan 305öğrenciden 17 öğrencinin ölçekte yer alan bazı sorulara yanıt vermediği ya da ölçekteyer alan sorulara tutarsız yanıt verdiği için araştırma verilerine dâhil edilmemiştir. Budoğrultuda, müfredat kapsamında piyano eğitimi alan öğrencilerden (n=288) elde edilenveriler araştırma verisi olarak kullanılmıştır.Araştırma kapsamında elde edilen verilerin Açımlayıcı Faktör analizine uygunluğunubelirlemek için Kaiser-Meyer-Olkin ve Barlett's test analizleri yapılmıştır. ÖlçeğinKMO değeri .89 (p>.60) olarak bulunmuş ve Barlett's test sonucuna bağlı olarak pdeğerinin anlamlı olduğu görülmüştür (p<.05). KMO ve Barlett's test sonuçları 6faktörlü olarak geliştirilen ölçeğin faktör analizine uygun olduğunu göstermiştir.Böylece ölçek, `Müzikal Analiz` boyutunda üç, `Yorumsal Analiz` boyutunda beş,`Ezberleme` boyutunda üç, `Öğrenme Stratejileri Bilgisi` boyutunda altı, `ÖğrenmeFarkındalığı` boyutunda dört ve `Üstbilişsel Kontrol` boyutunda dokuz madde olmaküzere toplamda otuz maddeden oluşmuştur. Ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlikkatsayısı .91'dir. Sonuç olarak araştırmada; üniversite düzeyinde, mesleki müzik eğitimikapsamında piyano eğitimi alan öğrencilerin piyano öğrenmeye yönelik üstbilişselfarkındalıklarını ölçmede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir `Piyano ÖğrenmeyeYönelik Üstbilişsel Farkındalık Ölçeği` geliştirilmiştir.Anahtar kelimeler: müzik eğitimi, piyano eğitimi, öğrenme, üstbiliş, üstbilişselfarkındalık In this study, it was aimed to develop the `Metacognitive Awareness Scale for LearningPiano` that can be used to measure the metacognitive awareness level of students whostudy piano as a vocational music education at university level. The subject group of theresearch consists of 3rd and 4th grade students (n=277) studying in the departments ofmusic education, a part of fine arts education departments, in the faculties of educationin the spring semester of the 2019-2020 academic year. The universities that theapplication was carried out at were randomly determined to be at least one universityfrom each region.The `Metacognitive Awareness Scale for Learning Piano` is a scale developed withinthe research is a Likert type scale. During the scale development phase, the relevantliterature was first reviewed and then an item pool was created. The created item poolwas first presented to experts and the implementation of the pre-application of the 52-item version of the scale created based on their opinions was carried out with the 3rdand 4th graders studying piano at the Department of Music Education of Fine ArtsEducation Deparment in the Faculty of Education of Muğla Sıtkı Koçman University(n=30). As a result of the pre-application, it was determined that the scale wasunderstandable in terms of language, the items in the scale did not cause any difficultiesin understanding and responding, and it took approximately 10 minutes to apply. As a viiiresult, no changes were made at the possible items. In this context, the scale is made of6 dimensions and 30 questions in total.The subject group of the scale developed in the study consists of 3rd and 4th gradestudents studying piano at the department of music education in the fine arts educationdepartment of faculty of education during the spring semester of the 2019-2020academic year. The universities that the application was carried out at were randomlydetermined to be at least one university from each region. The scale was conducted to305 students who voluntarily participated in the research from 11 universities in Turkey.However, 17 students out of 305 participated were not included in the research databecause they did not answer some questions in the scale or gave inconsistent answers tothe questions of the scale. In this direction, the data obtained from the students (n=288)who study piano within the scope of the curriculum were used as research data.In order to determine the compatibleness of the data with the Explanatory Factoranalysis, Kaiser-Meyer-Olkin and Bartlett's test analyzes were conducted. KMO valueof the scale was found to be .89 (p>.60) and based on the Barlett's test result, the p valuewas found to be significant (p<.05). KMO and Barlett's test results showed that the scaledeveloped with 6 factors is compatible for factor analysis. Thus, the scale consists ofthirty items in total, three in the `Musical Analysis` dimension, five in the`Interpretative Analysis` dimension, three in the `Memorization` dimension, six in the`Learning Strategies Knowledge` dimension, four in the `Learning Awareness`dimension, and nine in the `Metacognitive Control` dimension. Cronbach Alphareliability coefficient of the scale is .91. Hereby, in the research; At the university level,a valid and reliable `Metacognitive Awareness Scale for Learning Piano` that can beused to measure the metacognitive awareness of students who study piano as avocational music education has been developed.Keywords: music education, piano education, learning, metacognition,metacognitive awareness
Collections