8. sınıf öğrencileri için okuduğunu anlama becerisine ilişkin başarı testi geliştirme ve testin LGS'yi yordama düzeyi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Okuma, tarihsel süreç içinde önemi giderek artan bir kavramdır. Özellikle içine bulunduğumuzçağda okuduğunu hızlı biçimde kavramının yanında ekran okuma da hayatımıza girmiştir. Gelecektebaşarılı nesiller yetiştirebilmek için bugünün öğrencilerini okuduğunu hızlı biçimde anlayan, okuduğumetindeki bilgiler ile mevcut bilgilerini birleştirerek yorumlayan ve ekran okuma hızı yüksek bireylerolarak eğitmek zorunludur.Bu araştırmanın amacı, okuduğunu anlama konusunda `Liselere Geçiş Sınavı`nı (LGS)yordayabilecek nitelikte bir başarı testi geliştirmektir. Son yıllarda gerek ulusal gerek uluslararasısınavlarda öğrencilerin okuduğunu doğru anlama becerisinin arz ettiği önem çeşitli araştırmalarlaortaya konmuştur. Buna ilave olarak söz konusu becerinin yalnızca ana dil dersi ile sınırlanamayacağı,diğer derslere de doğrudan etkisi olduğu belirtilmektedir. Bu doğrultuda LGS'de okuduğunu anlamakonusuna daha fazla önem verilmektedir. Diğer taraftan, LGS'de üst düzey okuma kazanımlarınınölçülmediği hususu çeşitli çalışmalarda ortaya konmuştur. Uluslararası sınavlarda öğrencilerinnispeten daha az başarılı olmasının altında yatan sebeplerden birisinin, ulusal sınavlarda ve ders içietkinliklerde üst düzey okuma kazanımlarına yeterli ağırlığının verilmemesinin olabileceğidüşünülmektedir.Alanyazındaki bu çalışmaya benzer çalışmalar incelendiğinde, Türkçe dışında kalan derslerdeçeşitli ünite ve konulara yönelik başarı testleri geliştirildiği görülmektedir. Buna mukabil, ana dilöğretiminde başarı testi geliştirme çalışmaları görece az sayıda bulunmaktadır. Buna ilave olarak,okuduğunu anlama konusuna ilişkin herhangi bir başarı testi geliştirme çalışmasınarastlanmadığından, bu husustaki boşluğun doldurulması maksadıyla bu çalışma gerçekleştirilmiştir.Bu bilgiler ışığında okuduğunu anlama konusu üzerine, yeni nesil sorular ile sözel mantıksorularını da içerecek biçimde, 2019 LGS Türkçe testini yordayabilecek 50 soruluk bir başarı testigeliştirilmiştir. Anılan test 8. Sınıf öğrencilerine ön test olarak uygulanmış, ön test sonucunda zorlukve ayırt edicilik endeksleri baz alınarak başarı testi 20 soruya düşürülmüştür. Geliştirilen başarıtestinin 0,5718 ayırt edicilik indeksine sahip olduğu hesaplanmış, KR-20 değerinin 0.87117 olarakbulunması nedeniyle başarı testinin ayırt edicilik ve güvenilirliğinin yüksek olduğu tespit edilmiştir.Bu çalışmada 8.Sınıf öğrencilerine uygulanan başarı testi sonuçları ile LGS sonuçlarıkıyaslandığında, başarı testinin istatistiksel olarak LGS'yi yordadığı tespit edilmiştir. Öğrencilerinulusal ve uluslararası testlerde okuma ve okuduğunu anlama yeteneklerine daha fazla odaklanacağıolgusuna bağlı olarak eğitim yaşamlarının başlangıcından itibaren okuduğunu anlama becerilerinigeliştirmek için daha fazla okuma pratiklerine yönlendirilmesi gerekir. Sonuç olarak bu çalışmada,gelecekte okuduğunu anlama konusuna yönelik daha fazla başarı testi geliştirilmesi, söz konusu başarıtesti geliştirme çalışmalarında yeni nesil ve sözel mantık sorularına yer verilmesi tavsiye edilmektedir.Anahtar Kelimeler: Başarı testi, yordama, okuduğunu anlama becerisi, korelasyon. Reading is a term which has an increasing weigh gradually in historical period. Screen readingis another term that enters into our lives besides rapid comprehension in the era we live. It isimperative to educate today's students as individuals with rapid comprehension skills, interpreting theknowledge in a text combined with the knowledge in mind while reading and screen-reading fast, toraise succesful generations in the future.The aim of this paper is to prepare an achievement test on comprehension skills which has thequalification to predict Turkish High School Placement Test (HSPT). There has been several studiesin recent years indicating the impetus of comprehension skills of students in national and internationalexams. Additionally, it has been professed that this skill can not merely be applied to lessons onmother tongue skills, it also has a driect effect on other lessons. In this regard, comprehension skillsare highly emphasized and evaluated in HSPTs. On the other hand, it is professed that highachievement levels are not mesaured in HSPTs in several studies. It is considered that this may be oneof the reasons why Turkish students are relatively unsuccesful in international exams that high readingachievements are nor concentrated so much in-lesson activities and in nation-wide exams.It's obvious that there are studies based on developing achievement tests on various units andsubjects in lessons other than Turkish when similar studies are examined in literature. However,studies on developing achievement test in mother language teaching are relatively few. Additionallybecause there is no study focused on developing achievement test on comprehension skills, this studyis conducted in purpose of filling the gap about it.In the consideration of this perception, an achievement test, consisted of 50 questions involvingnew type and verbal reasoning questions, has been designed to predict HSPT 2019 Turkish ReadingTest. This test was applied to 8th grade students as a pilot test and then was decreased to 20 questionsin accordance with difficulty and discrimination items analysis. It's calculated that the achievementtest has a significant discrimination item index (0,5718) and its discrimination and reliability level ishigh due to KR-20 score estimated as 0,87117.It has been indicated that the achievement test successfully predicted HSPT when achievementtest results and HSPT results of the students compared to each other. Due to the fact that national andinternational tests will focus more and more on reading and comprehension skills, students should beguided for more reading practices to develop their comprehension skills from the start of educationprocess. As a conclusion, I highly recommend for the future to develop more achievement tests oncomprehension skills and these studies to concenstrate in new type and verbal reasoning questions.Key Words: Achievement test, prediction, comprehension skill, corelation.
Collections