Hatay, Şanlıurfa, Gaziantep ve İzmir illerinde göçmen, mülteci ve sığınmacılara birinci basamak sağlık hizmeti sunan sağlık çalışanlarının hizmet sunumuna yönelik görüşleri ve tükenmişlik durumlarının değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu çalışmanın amacı, Türkiye'deGaziantep, Hatay, İzmir ve Şanlıurfa illerinde birinci basamak sağlık merkezlerindegörev yapan sağlık çalışanlarının sağlık hizmeti sunumuna ilişkin tükenmişlikdüzeylerini ve algılarını incelemektir. Yöntem: Araştırma, Türkiye'de göçmengruplarının yoğun olduğu Gaziantep, Hatay, İzmir ve Şanlıurfa'daki birinci basamaksağlık kuruluşlarında gerçekleştirilmiştir. Demografik bilgiler, sağlık çalışanlarınınhizmetlere ilişkin algıları ile ilgili verileri toplamak amacıyla 85 maddelik bir anketkullanılmıştır. Tükenmişlik düzeyini araştırmak için Maslach TükenmişlikÖlçeği'nden (MTÖ) yararlanılmıştır. Toplam 236 sağlık çalışanı içinden 224'ününanket yanıtları analizlerde kullanılmıştır. Bulgular: Sonuçlar, sağlık çalışanlarınınçoğunlukla dil ve iletişimle ilgili engellerle bağlantılı zorluklarla karşılaştığınıgöstermiştir. Çoğu katılımcı, tercümanlık hizmetlerinin gerekliliğini ve eğitimin sağlıkçalışanları, tercümanlar ve hizmet kullanıcılar için önemli olduğunu vurgulamıştır.Maslach Tükenmişlik Ölçeği'nin (MTÖ) üç tükenmişlik alt ölçeğinden özellikleDuygusal Tükenmişliğin (DT) yaş, mevcut iş yeri, eğitim, çocuk sayısı, meslek,mezuniyet yılı, çalışma süresi, ortak bir dil bilme, yasal statü ve kültür hakkında bilgisahibi olma gibi çeşitli faktörlerle ilişkisi olduğu ortaya çıkmıştır. Duyarsızlaşma (D),yaş ve ortak bir dil, yasal statü ve kültür hakkında bilgi sahibi olma ile ilişkilibulunmuştur. Son olarak, Kişisel Başarı (KB), çalışma süresi, cinsiyet ve kültürhakkında bilgi sahibi olma ile ilişki göstermiştir. Sonuç: Bu çalışma, özellikle AileSağlığı Merkezlerinde çalışanlar ve sınırlı mesleki deneyime sahip olan sağlıkçalışanlarının dilsel ve kültürel engellerin üstesinden gelmek için hedefe yönelikmüdahalelerle desteklenmesi gerektiğini göstermiştir. Çalışan refahı ve sağlıkhizmetlerinin iyileştirilmesi için kapasite geliştirme olanakları ve etkin insankaynakları yönetimi sağlanmalıdır.Anahtar Kelimeler: Maslach Tükenmişlik Ölçeği; mülteci; sağlık hizmeti sunumu;sağlık hizmeti sağlayıcısı; sığınmacı; tükenmişlik; zorluklar Objective: The purpose of this study is to investigate the level of burnout and perceptions of health professionalsserving in primary healthcare centers in four provinces in Turkey, namely Gaziantep,Hatay, İzmir, Şanlıurfa, Method: The study was conducted in primary healthcarefacilities in Gaziantep, Hatay, İzmir and Şanlıurfa. A survey with 85-items was usedto collect data for demographic information, perceptions of healthcare professionalsregarding their services and burnout. Maslach Burnout Inventory (MBI) was utilizedto explore the level of burnout. A total of 236 healthcare professionals completed thesurvey, out of which 224 responses were used in the analyses. Results: The resultsshowed that healthcare professionals serving migrant groups mainly face challengeslinked to linguistic barriers. Most of them consider interpreter services to be essentialand appreciate the importance of training. Among the three burnout subscales of theMaslach Burnout Inventory (MBI), particularly Emotional Exhaustion (EE) was foundto have a relationship with a variety of factors like age, current workplace, training,number of children, profession, year of graduation, duration of work and knowledgeof a common language, legal status and culture. Depersonalization (DP) wasassociated with age and knowledge of a common language, legal status and culture.Finally, Personal Achivement (PA) showed a relationship with the duration of work,gender and knowledge about culture. Conclusion: Evidence gathered in this studysuggests that healthcare professionals serving migrant groups, particularly the onesworking in in Family Health Centers and those with limited professional experience,need to be supported by interventions targeting linguistic and cultural barriers.Capacity building opportunities and effective human resource management in thehealth facilities need to be ensured for staff welfare and improvement of healthcareservices.Keywords: asylum seeker; challenges; burnout; delivery of health care; health careprovider; Maslach Burnout Inventory; refugee
Collections