Disleksili çocuklarda yaratıcı dans eğitiminin motor fonksiyonlar ve yürütücü işlevlere etkisi: Randomize kontrollü çalışma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma disleksili çocuklarda yaratıcı dans eğitiminin motor fonksiyonlar ve yürütücü işlevler üzerine etkisini incelemek amacıyla planlanmıştır. Elli bir disleksili çocuğun tamamladığı çalışmada, randomize olarak 26'sı rutin okuma yazma eğitimi alırken, diğer 25'ine ek olarak haftada 3 kez, 4 hafta boyunca yaratıcı dans eğitimi verilmiştir. Katılımcıların motor fonksiyonları Bruininks-Oseretsky Motor Yeterlik 2 Testi Kısa Formu kullanılarak, yürütücü işlevleri Yürütücü İşlevler ve Aktivite Rutinleri Ölçeği ile değerlendirilmiş olup, ilk ve son değerleri karşılaştırılmıştır. Sonuç olarak, eğitim grubunun motor yeterlilik düzeyinde ve yürütücü işlev ve aktivite rutinlerinde (p=0,001) anlamlı düzeyde iyileşme görülmüştür. Son değerlendirmelere bakıldığında kontrol grubunda motor yeterliliğin el becerisi açısından (p=0,019) geliştiği görülürken, diğer motor fonksiyon alanlarında ve yürütücü işlevlerde anlamlı farklılık bulunmamıştır. Tedavi sonrası eğitim grubu ile kontrol grubu karşılaştırıldığında; eğitim grubunun motor fonksiyonlarında iyileşme görülmüştür. Buna rağmen, eğitim grubunun yürütücü işlevlerinde puan artışı gözlemlenmesine karşın, istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Bu bulgular doğrultusunda, yaratıcı dans eğitiminin özellikle motor fonksiyonlar üzerindeki olumlu etkileri nedeniyle, disleksili çocukların rutin tedavisine dâhil edilmesinin faydalı olacağı düşünülmektedir. Buna rağmen, yaratıcı dans eğitiminin uzun dönem takibinin yapıldığı ileri çalışmalara ihtiyaç vardır. Anahtar kelimeler: Disleksi; dans terapi; motor beceriler; yürütücü işlev The study was planned to investigate the effect of creative dance training on motor and executive functions in children with dyslexia. In the study completed by fifty-one dyslexic children, 26 randomly received routine literacy training, while the other 25 received creative dance training 3 times a week for 4 weeks. The motor functions of the participants were evaluated using the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency Second Edition Brief Form, and their executive functions were evaluated with the Executive Functions and Occupational Routines Scale, and their first and last values were compared. As a result, a significant improvement was observed in the motor proficiency level and executive function and activity routines of the training group (p=0.001). In the last evaluations, it was seen that motor proficiency in the control group improved in terms of manual dexterity (p=0.019), while no significant difference was found in other motor function areas and executive functions. When the post-treatment training group and the control group were compared; improvement was observed in the motor functions of the training group. However, although an increase in scores was observed in the executive functions of the training group, no statistically significant difference was found. In light of these findings, it is thought that it would be beneficial to include creative dance training in the routine treatment of children with dyslexia, especially because of its positive effects on motor functions. Despite these, there is a need for further studies which a long-term follow-up of creative dance training.Keywords: Dyslexia; dance therapy; motor skills; executive function
Collections