Yaşa bağlı dinleme dikkatinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sınırlı sayıda algısal kaynak mevcut olduğunda gürültülü ortamlarda dinlemenin sağlanabilmesi için işitsel dikkat gerekmektedir. İşitsel performans ve kognitif becerilerle ilişkisini araştıran birçok çalışma genel kognitif beceriler üzerine odaklanmıştır. Yaşlanmayla birlikte işitsel ve bilişsel süreçler etkilenmektedir. Bu çalışmada işitsel dikkat ve zorlu dinleme koşullarında yaşa bağlı değişimlerin incelenmesi hedeflenmiştir. Çalışmaya toplam 91 birey katılmıştır. Normal işitmeye sahip 18-40 yaş arasındaki genç 34 birey çalışma grubu I olarak ve 40-60 yaş aralığındaki 36 birey çalışma grubu II olarak toplam 70 birey çalışmaya dahil edilmiştir. Tüm katılımcılara bireylerin bilişsel becerileri değerlendirmek için Raven Standart Progresif Matrisler Testi ve İşaretleme Testi testleri; gürültüde konuşmayı anlama testlerinden biri olan Türkçe Matris Testi ve işitsel dikkati değerlendirmek için geliştirilen Dinlemede Dikkat Testi uygulanmıştır. Testlerin sonuçları iki grup arasında karşılaştırılmıştır. Çalışma sonucunda Dinlemede Dikkat Testi sonuçlarında genç bireyler ve orta yaşlı bireyler arasında anlamlı farklılık bulunmuştur (p<.05). Türkçe Matris Testi sonuçlarında genç bireyler ve yaşlı bireyler arasında anlamlı farklılık bulunamamıştır (p>.05). Bilişsel testlerin tamamında, genc ve orta yaşlı bireyler arasında anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0,05). Bu çalışmada genç ve orta yaş grubunda bulunan bireyler karşılaştırıldığında, orta yaş grubun dinleme sırasındaki dikkat görevlerinde tepki sürelerinin uzadığı gözlenmiştir. Yaşla birlikte işitsel dikkat performansında ve bilişsel becerilerde düşme gözlenmiştir. Elde edilen bulgular işitsel dikkat performansının orta yaş döneminden itibaren düşmeye başladığını göstermektedir. Bu çalışma ile elde edilen bulgular sonucunda yaşla birlikte işitsel dikkat performansının kötüleştiği bulunmuştur. Bu çalışma bildiğimiz kadarıyla işitsel dikkat performansı ve gürültüde konuşmayı anlama becerisini bir arada inceleyerek, 40 yaş ve üzeri orta yaş yetişkin grubunun işitsel dikkat performansını değerlendiren ilk çalışmadır. Auditory attention is required to enable listening in noisy environments when a limited number of perceptual sources are available. Many studies investigating the relationship between auditory performance and cognitive skills have focused on general cognitive skills. Auditory and cognitive processes are affected by aging. In this study, it was aimed to examine age-related changes in auditory attention and difficult listening conditions. A total of 91 individuals participated in the study. A total of 70 individuals were included in the study, 34 young individuals between the agesof 18-40 with normal hearing as study group I and 36 individuals between the ages of 40-60 as study group II. Raven Standard Progressive Matrices Test and Marking Test tests to assess individuals' cognitive abilities; Turkish Matrix Test, which is one of the tests for understanding speech in noise, and the Test of Attenion in Listening which was developed to evaluate auditory attention, were applied to all participants. The results of the tests were compared between the two groups. As a result of the study, a significant difference was found between young individuals and middle-aged individuals in Listening Attention Test results (p<.05). No significant difference was found between young individuals and elderly individuals in Turkish Matrix Test results (p>.05). Significant differences were found between young and middle-aged individuals in all cognitive tests (p<0.05). In this study, when young and middle-aged individuals were compared, it was observed that the reaction times of the middle-aged group were prolonged in attention tasks during listening. A decrease in auditory attention performance and cognitive skills was observed with age. The findings show that auditory attention performance starts to decline from middle age. As a result of the findings obtained in this study, it was found that auditory attention performance worsened with age. To the best of our knowledge, this is the first study to evaluate the auditory attention performance of middle-aged adults aged 40 and over by examining auditory attention performance and speech understanding in noise together.
Collections