6-36 ay arasında bebeği olan anne-babaların çocuk kitaplarının gelişimsel yönü ile ilgili deneyimlerinin ve düşüncelerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, 6-36 ay aralığında bebeği olan anne-babaların kitaplarının gelişimsel yönü ile ilgili deneyim ve düşüncelerini derinlemesine incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Yapılan araştırma nitel araştırma yöntemlerinden biri olan temel yorumlayıcı yöntem ile desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 6-36 ay aralığında farklı aylarda çocuğu bulunan 10 anne ve 2 baba oluşturmaktadır. Araştırmadaki veriler alan uzmanlarının görüşü ile hazırlanan `Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu` ve `Genel Bilgi Formu` ile toplanmıştır. Elde edilen veriler MAXQDA programında analiz edilmiştir. Bu analizler sonucunda `Kitapla Kurulan İlişki`, `Kitap Seçimi` ve `Kitap Okuma Pratikleri` ana temaları oluşturulmuştur. Temaları daha detaylı ele almak amacıyla kategoriler ve alt kategorilere de ayrılarak yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda anne-babaların kitapla kurdukları ilişkilerde gündelik hayatta kitapları konumlandırmaları günlük akışın bir parçası olarak gördükleri fakat fiziksel olarak kitabın ev ortamlarında herhangi bir alanının olmadığı belirtilmiştir. Kitapların hediye olarak yaşamlarında özel günlerle sınırlandırdıkları, kitap okumaya başlama yaşının en geç bir yaş olduğu ve kendilerinin kitap okuma alışkanlıklarının kısıtlı olduğu yönünde görülmüştür. Kitap seçiminde benzer süreçler yaşadıkları gözlemlenmiştir. Okuma pratiklerine bakıldığında kitap okuma esnası ile sınırlı kaldığına, birlikte kitap okuma yerine kitap okuma olarak nitelendirdiğine, tercih edilen kitapların fiziksel ve içerik özelliklerine göre şekillendiğine, kitap okumaya engel durumları çocuğun dikkat süreleriyle ilişkilendirdiklerine, okuma yapan kişinin bakım veren kişi ile paralellik gösterdiğine ve anne-babaların mesleklerinin okumayı şekillendiren demografik özellik olduğuna dikkat edilmiştir. This study was conducted to examine the experiences and views of mothers and fathers who have a baby between 6-36 months old on their children books' developmental side. The research was designed with a basic interpretative method which is one of the qualitative research methods. The sample of this research included 10 mothers and 2 fathers who had a baby between 6-36 months old. The data was collected by using a `semi-structured interview` which was prepared with the opinion of experts and `General Information Form`. After the analysis of data, the themes of `Relationship with a Book`, `The Selection of a Book` and `Book Reading Practices` were generated. Data were also interpreted in detail by being divided into categories and sub-categories to investigate selected themes thoroughly. Results of the research stated that, in their relationship with a book, parents perceive the positioning of the books as a part of the daily flow but books did not have any physical area in their home environment. Moreover, they regarded books as gifts that are limited to special days in their lives, their age to start reading a book was one year old at the latest, and their book-reading habits were limited. It has been observed that parents experience similar processes in book selection. When parents' book-reading practices were examined, their book-reading practices were limited to the reading time, it was described only as 'reading' instead of 'reading together', the preferred books were shaped according to their physical and content characteristics, they associate the obstacles to reading with the attention span of the child, that there was a parallelity between the person who read and the caregiver, and parents' occupations were a specific demographic that shape reading in children.
Collections