Erken paylaşımlı kitap okumanın bebeğin dil, bilişsel ve kişisel sosyal gelişimine etkisinin incelenmesi: Sosyoekonomik yetersizlikleri sebebiyle risk altında olan bebekler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖKTEN, Ö. Erken Paylaşımlı Kitap Okumanın Bebeğin Dil, Bilişsel ve Kişisel Sosyal Gelişimine Etkisinin İncelenmesi: Sosyoekonomik Yetersizlikleri Sebebiyle Risk Altında Olan Bebekler, Hacettepe Üniversitesi Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Programı Yüksek Lisans Tezi, Ankara 2022. Bu araştırmada erken dönemde paylaşımlı kitap okumanın, sosyoekonomik yetersizlikleri sebebiyle risk altında olan çocukların dil, bilişsel ve kişisel-sosyal gelişimine olumlu yönde etki etmesi amaçlanmıştır. Ek olarak anne-bebek erken paylaşımlı kitap okuma destek programına dâhil olan annelerin program uygulamasının sonrasında kitap okuma becerilerine yönelik farkındalık düzeyinde artış sağlaması amaçlanmıştır. Çalışma grubu Sağlık Bakanlığına bağlı Kaletepe Sağlıklı Yaşam Merkezinde kayıtlı 6-24 ay arasındaki bebekler ve onların annelerinden oluşmaktadır. Çalışma grubu 10 kişilik deney ve 10 kişilik kontrol grubundan oluşmaktadır. Araştırma, ön test son test gruplu deneysel desen kullanılarak test edilmiştir. Araştırmacı katılımcılara TİGE I-II, EGE ve Bebeklik Dönemi (8-24 Ay) Paylaşımlı Kitap Okuma Değerlendirme Ölçeklerini ön test ve son test olmak üzere uygulamıştır. Buna ek olarak annelere destek programı ile ilgili anket soruları verilmiştir ve cevapları da kaydedilmiştir. Araştırmada 10 kişilik deney grubuna Erken Paylaşımlı Kitap Okuma Destek Programı uygulanmıştır. 10 kişilik kontrol grubuna ise herhangi bir destek programı uygulanmamıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında EGE (Erken Gelişim Envanteri), TİGE (Türkçe İletişim Gelişimi Envanteri) I-II, Bebeklik Dönemi (8-24 Ay) Paylaşımlı Kitap Okuma Becerileri Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre uygulanan paylaşımlı kitap okuma destek programının bebeklerin dil, bilişsel ve kişisel sosyal gelişimine olumlu ve anlamlı etkisi bulunmuştur. ÖKTEN, Ö., Investigating Early Shared Book Reading Impacts on Infant's Language, Cognitive and Personal Social Development: Babies at Risk Due to Socioeconomic Conditions, Hacettepe University Graduate School of Health Sciences, Child Development, and Education Program Master Thesis, Ankara 2022. This study aimed to show that early shared book reading has a positive effect on the language, cognitive and personal-social development of children who are at risk in terms of socioeconomic conditions. In addition, it aimed to increase the book reading skills and shared book reading awareness of the mothers who participated in the mother-infant early book-sharing support program. The working group includes babies between 6-24 months and their mothers registered in Kaletepe Healthy Living Center affiliated with the Ministry of Health. The study group consists of an experimental group of 10 people and a control group of 10. The research was tested using an experimental design with pre-test and post-test groups. The researcher applied the TİGE I-II, ASQ, and Babyhood (8-24 Months) Shared Book Reading Skill Development Evaluation Form to the participants as a pre-test and post-test. In addition, survey questions about the support program were given to mothers and their answers were recorded. In the study, the Early Shared Book Reading Support Program was applied to the experimental group of 10 people and no support program was applied to the control group of 10 people. ASQ (Ages and Stages: Questionnaire), TİGE (Turkish Communication Behavior Development Inventory) I, II, Babyhood (8-24 Months) Shared Book Reading Skill Development Evaluation Form were used to collect the research data. According to the findings obtained as a result of the research, the shared book reading support program has a positive and significant effect on the language, cognitive and personal social development of infants.
Collections