Hemşirelik öğrencilerine perinatal hasta güvenliğini sürdürmeye odaklı çevrimiçi verilen iletişim eğitiminin etkinliğinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, ihtiyaç analizi sonucunda geliştirilen perinatal hasta güvenliğini sürdürmeye odaklı LISTEN②ME iletişim aracının unsurlarını içeren ve hemşirelik öğrencilerine çevrimiçi verilen iletişim eğitim programının etkinliğinin değerlendirilmesi amacıyla karma desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın randomize kontrollü bölümünün örneklemini, 2021-2022 Eğitim-Öğretim yılı güz döneminde Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi dördüncü sınıfta öğrenim gören ve araştırmaya katılmayı kabul eden 80 son sınıf hemşirelik öğrencisi (müdahale grubu n=40, kontrol grubu n=40) oluşturmuştur. Müdahale grubunda yer alan öğrencilere perinatal hasta güvenliğini sürdürmeye odaklı LISTEN②ME iletişim aracının unsurlarını içeren, çevrimiçi ve toplam iki oturumdan oluşan iki saatlik bir eğitim verilmiştir. Kontrol grubu öğrencilerine herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Araştırmanın nitel boyutunun örneklemi müdahale grubunda yer alan toplam 24 öğrenci oluşturmuştur. Her grupta altı öğrenci olacak şekilde toplam dört odak grup görüşmesi yapılmıştır. Araştırma verileri; Öğrencilerin Tanıtıcı Özellikleri ile İlgili Veri Toplama Formu, Sağlık Profesyonelleri Arasında Etkili İletişim Kurma Becerisi Değerlendirme Formu, Sağlık Profesyonelleri Arasında Etkili İletişim Kurma Becerisi Öz Değerlendirme Formu ve Yarı Yapılandırılmış Odak Grup Görüşme Formu kullanılarak toplanmıştır. Niceliksel verilerin analizinde; sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, T-testi ve Kendall Tau-b korelasyon analizi kullanılmıştır. Niteliksel verilerin değerlendirilmesinde tematik içerik analizi kullanılmıştır. Müdahale grubunda yer alan öğrencilerin eğitim sonunda etkili iletişim kurma becerisi (p<0,001) ve etkili iletişim kurma becerisi öz değerlendirme (p<0,001) puan ortalamalarında kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde artış olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin eğitim programına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amacıyla yapılan odak grup görüşmelerinde ortaya çıkan kodlar; öğretici olması, etkili ve etkisiz iletişim örnekleri görme fırsatı tanıması, farkındalık kazandırması, gözlem yoluyla kendini değerlendirme fırsatı sunması, yaşayarak öğrenme deneyimi sunması, anlaşılır olması, akılda kalıcı olması, program içeriğinin pekiştirici olması ve özgüven artışı vb. şeklindedir. Bu araştırmada perinatal hasta güvenliğini sürdürmeye odaklı LISTEN②ME iletişim aracı unsurlarını içeren iletişim eğitim programının, öğrencilere etkili iletişim becerilerinin kazandırılmasında etkili olduğu belirlenmiştir. Perinatal hasta güvenliğini sürdürmeye yönelik hemşirelik öğrencilerine verilecek eğitim programlarına LISTEN②ME iletişim aracı unsurlarının entegre edilmesi önerilmektedir. This research was conducted as a mixed design to evaluate the effectiveness of the communication training program given online to nursing students, which includes the elements of the LISTEN②ME communication tool, which was developed as a result of needs analysis, focused on maintaining perinatal patient safety. The sample of the randomized controlled part of the study consisted of 80 students (intervention group n=40, control group n=40) studying in the 4th grade of the Faculty of Nursing in the fall semester of the 2021-2022 academic year at Hacettepe University and was accepted to participate in the study. The students in the intervention group LISTEN②ME communication tool focused on maintaining perinatal patient safety. No intervention was made for the control group students. The sample of the qualitative dimension of the study consisted of a total of 24 students who were in the intervention group. A total of four focus group interviews were conducted with six students in each group. The research data were collected using a survey, Effective Communication Skills Evaluation Form among the Health Professionals, Self-Assessment Form for the Effective Communication between Health Professionals, and Semi-Structured Focus Group Interview Form. In the data analysis, numbers, percentage distributions, mean, standard deviation, T-test, and Kendall Tau-b correlation analysis were used. Thematic content analysis was used in the evaluation of qualitative data. It was determined that the students in the intervention group had a significant increase in their effective communication skills (p<0.001) and effective communication skills self-assessment (p<0.001) score averages at the end of the training compared to the control group. The codes that emerged in the focus group interviews conducted to determine the students' views on the education program; to be instructive, providing the opportunity to see examples of effective and ineffective communication, raise awareness, providing an opportunity for self-assessment through observation, providing learning by experience, to be understandable, to be memorable, reinforcing program content, and increase self-confidence, etc. According to the data obtained from the research, it was determined that the communication training program, which includes the elements of LISTEN②ME communication tool focused on maintaining perinatal patient safety, is effective in gaining effective communication skills to students. It is recommended to integrate LISTEN②ME communication tool elements into the education programs given to nursing students to maintain perinatal patient safety.
Collections