Bedensel engelli çocuklar ve bakım verenlerinde fiziksel aktivite ve egzersiz yapmayı engelleyen ve kolaylaştıran faktörlerin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, bedensel engeli olan çocukların ve ebeveynlerinin fiziksel aktivite seviyelerinin, fiziksel aktiviteye katılmalarına engel olan ve kolaylaştıran faktörlerin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmaya 0-18 yaş arası 69 bedensel engelli çocuk ve ebeveynleri dâhil edilmiştir. Çalışmaya katılan çocuklarda; Kaba Motor Fonksiyon Sınıflandırma Sistemi (KMFSS), El Becerileri Sınıflandırma Sistemi (EBSS), İletişim Fonksiyon Sınıflandırma Sistemi (İFSS), Yeme İçme Fonksiyonu Sınıflandırma Sistemi (YİFSS), Fiziksel Aktivite Soru Formu (FAS) kullanıldı. Ebeveynlerde Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi'nin (UFAA) kısa formu kullanıldı. Bedensel engelli çocukların KMFSS seviyelerine göre fiziksel aktivite düzeyleri karşılaştırıldığında farklılık anlamlı bulundu (p<0,001). Bedensel engelli çocukların KMFSS seviyelerine göre ebeveynlerin fiziksel aktivite düzeyleri karşılaştırıldığında farklılık anlamlı bulundu (p<0,05). KMFSS düzeyi iyi olan çocuklarında ebeveynlerinin de fiziksel aktivite seviyelerinin daha iyi düzeyde olduğu bulundu. Egzersize karşı negatif algısı olan ebeveynlerin fiziksel aktivite düzeyleri diğer ebeveynlere göre daha düşük düzeyde olduğu bulundu (p<0,001). Ebeveynlerin fiziksel aktivite katılımını kısıtlayan en önemli faktörlerin bedensel engelli çocuğunun motor fonksiyon düzeyinin kötü olması ve egzersize karşı negatif algının olduğu belirlendi. Bedensel engelli çocuklarda fiziksel aktivite katılımını kısıtlayan en önemli faktörün çocuğun motor fonksiyon düzeyi olduğu saptandı. This study was conducted to determine the physical activity levels of children with physical disabilities and their caregiving parents, and the factors that prevent and facilitate their participation in physical activity. 69 physically disabled children aged 0-18 and their parents were included in the study. Children participating in the study; Gross Motor Function Classification System (GMFCS), Manuel Ability Classification System (MACS), Communication Function Classification System (CFCS), Eating and Drinking Ability Classification System (EDACS), Physical Activity Question Form (FAS) was used. In parents the short form of the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) was used. When the physical activity levels of physically disabled children were compared according to their GMFCS levels, the difference was found to be significant (p <0.001). When the physical activity levels of the parents were compared according to the GMFCS levels of the physically disabled children, the difference was found to be significant (p <0.05). It was found that the physical activity levels of the parents in the children with good GMFCS levels were also at a better level. Physical activity levels of parents with negative perception of exercise were found to be lower than other parents (p <0.001). It was determined that the most important factors limiting the parental participation in physical activity were the poor motor function level of the disabled child and negative perception towards exercise. It was found that the most important factor limiting physical activity participation in physically disabled children was the child's motor function level.
Collections