Gebelere dinletilen müziğin ve doğuma hazırlık eğitiminin doğum korkusu ve öz-yeterlilik düzeyine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırma, gebelere dinletilen müziğin ve doğuma hazırlık eğitiminin doğum korkusu ve öz-yeterlilik düzeyine etkisinin belirlenmesi amacıyla randomize kontrollü deneysel olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemine, Kütahya Sağlık Bilimleri Üniversitesi Evliya Çelebi Eğitim ve Araştırma Hastanesi Gebe Polikliniği'ne başvuran, araştırmaya dahil edilme kriterlerini taşıyan, yapılan güç analizi ile müzik dinletilen, doğuma hazırlık eğitimi verilen ve kontrol olmak üzere her bir gruba 40, toplamda 120 gebe dahil edilmiştir. Araştırmanın verileri 02 Eylül 2019-02 Aralık 2020 tarihleri arasında Kişisel Bilgi Formu, Wijma Doğum Beklentisi/Deneyimi Ölçeği A Versiyonu (W-DEQ A) ve Doğum Eyleminde Öz-Yeterlilik Ölçeği-Kısa Formu (CBSEI-C32) kullanılarak yüz yüze görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, SPSS 22.0 yazılımından faydalanılmıştır. Değerlendirmede yüzdelik dağılım, ortalama ve standart sapma, ki-kare, tek yönlü varyans analizi kullanılmış, yanılma düzeyi 0.05 olarak alınmıştır.W-DEQ A ortalama puanı, müzik grubunda uygulama öncesi 68.00±23.76 iken, uygulama sonrası 54.93±23.18 olarak hesaplanmıştır. Eğitim grubunda W-DEQ A ortalama puanı uygulama öncesi 76.75±22.62 iken, uygulama sonrası 64.80±24.74 olarak belirlenmiştir. W-DEQ A uygulama sonrası puan ortalamalarının uygulama öncesine göre azaldığı ve iki puan arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır (p<0.05). CBSEI-C32 toplam puanı, müzik grubunda uygulama öncesi 233.28±34.83 iken, uygulama sonrası 256.48±35.63 olarak hesaplanmıştır. Eğitim grubunda CBSEI-C32 toplam puanı uygulama öncesi 226.40±43.68 iken, uygulama sonrası 239.68±4.81 olarak belirlenmiştir. CBSEI-C32 uygulama sonrası puan toplamının uygulama öncesine göre arttığı ve iki puan arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır (p<0.05). Gebelere dinletilen müzik ve verilen doğuma hazırlık eğitimi doğum korkusunun azalmasında ve öz-yeterliliğin artmasında etkili olmuştur. Bu sonuçlar doğrultusunda, gebelikte müzik dinletiminin rutin ebelik bakım uygulamalarına dahil edilmesi, doğuma hazırlık eğitimlerinin de kanıta dayalı uygulamaları, güncel gelişmeleri içermesi ve daha çok gebeye ulaşmasının sağlanması, her iki uygulama ile ilgili eğitimlerin yaygınlaştırılması önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: Gebelik, Müzik, Doğuma Hazırlık Eğitimi, Doğum Korkusu, Öz-yeterlilik, Ebelik. This present study was conducted as a randomized controlled experimental study to determine the effects of music played to pregnant women and childbirth preparation training on the level of fear of birth and self-efficacy.A total of 120 pregnant women, 40 for each group, applying to the Kütahya Health Sciences University Evliya Çelebi Training and Research Hospital Pregnancy Outpatient Clinic and meeting the inclusion criteria, listening to music with the power analysis performed, given birth preparation training, were included in the sample of the study. And one of the groups was the control group. The data were collected by face-to-face interview method using Personal Information Form, Wijma Delivery Expectancy/Experience Questionnaire Version A (W-DEQ A) and Turkish Version of The Short Form of the Childbirth Self-Efficacy Inventory (CBSEI-C32) between 02 September 2019 - 02 December 2020. SPSS 22.0 software was used to evaluate the data. Percentage distribution, mean and standard deviation, chi-square, one-way analysis of variance were used in the assessment, and the margin of error was taken as 0.05.The W-DEQ A mean score was 54.93±23.18 after implementation, while 68.00±23.76 before implementation in the music group. In the training group, the W-DEQ A mean score was 76.75±22.62 before implementation and 64.80±24.74 after implementation. It was found that the W-DEQ A post-application mean scores decreased compared to before the application and that the difference between the two scores was statistically significant (p<0.05). The total score of the CBSEI-C32 in the music group was 233.28±34.83 before the application and 256.48±35.63 after the application. While the total score of the CBSEI-C32 in the training group was 226.40±43.68 before the application, it was 239.68±4.81 after the application. It was determined that the total score after the CBSEI-C32 application increased compared to the pre-application, and the difference between the two scores was statistically significant (p<0.05). Music played to pregnant women, and preparation for childbirth preparation training effectively reduced fear of birth and increased self-efficacy. In line with these results, it is recommended that listening to music during pregnancy should be included in routine midwifery care practices. An also, childbirth preparation training should consist of evidence-based practices, current developments and reach more pregnant women, and training on both practices should be expanded.Key Words: Music, Childbirth Training, Fear of Birth, Self-efficacy, Midwifery.
Collections