Sezaryen ameliyatı öncesi dinletilen müziğin ve verilen planlı eğitimin cerrahi korku, anksiyete ve depresyon üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, sezaryen ameliyatı öncesi dinletilen müziğin ve verilen planlı eğitimin cerrahi korku, anksiyete ve depresyon üzerine etkisinin belirlenmesi amacı ile yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini sezaryen ameliyatı planlanmış toplam 120 gebe oluşturmuştur. Örneklem, müzik dinletilen (n=40), planlı eğitim yapılan (n=40) ve kontrol grubu (n=40) olmak üzere üç gruptan oluşmuştur. Araştırmada veriler Kişisel Bilgi Formu, Cerrahi Korku Ölçeği ve Hastane Anksiyete ve Depresyon Ölçeği ile toplanmıştır. Veriler SPSS 23,0 programında değerlendirilmiş, değerlendirmede yüzdelik dağılım, ortalama ve standart sapma, iki-kare, tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Müzik dinleme ve planlı eğitim uygulaması sonrası yapılan son testte müzik, eğitim ve kontrol grupları arasında Cerrahi Korku Ölçeği alt boyutlarından kısa dönem, uzun dönem ve toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmıştır (p<0,05). Son testte müzik dinleme ve eğitim uygulamalarından sonra gruplar arasında Hastane Anksiyete Depresyon Ölçeği alt boyutlarından anksiyete puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanırken (p<0,05), depresyon puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmamıştır (p>0,05). Müzik dinletilmesi ve planlı eğitim verilmesi sezaryen ameliyatı öncesi kadınların kısa dönem ve genel cerrahi korkularının azalmasında, planlı eğitim ise uzun dönem cerrahi korkularının ve anksiyete düzeylerinin azalmasında etkili olmuştur. Bu bulgulara göre planlı sezeryan ameliyatı öncesi kadınların cerrahi korkularının ve anksiyete düzeylerinin azaltılmasında müzik dinletilmesi ve eğitim yapılması önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: Sezaryen, müzik dinleme, planlı eğitim, cerrahi korku, anksiyete, depresyon, ebelik. This research was conducted to determine the effect of planned training and listening to music immediately before a cesarean section on preoperative surgical fear, anxiety and depression. The study sample consisted of a total of 120 pregnant women scheduled for cesarean section. The sample was divided into three groups: the music (n=40), the planned training (n=40), and the control group (n=40). In the study, data were collected using the Personal Information Form, Surgical Fear Questionnaire, and the Hospital Anxiety and Depression Scale. The data were evaluated in the SPSS 23.0 program, and percentile distribution, mean and standard deviation, chi-square, one-way analysis of variance were used in the analysis. In the posttest after the music and planned training applications, statistically significant differences were found between the music, training and the control groups in terms of the short-term, long-term sub-scale scores and total score of the Surgical Fear Questionnaire (p<0.05). In the posttest, after the music and planned training applications, a statistically significant difference was found between the anxiety sub-scale scores of the Hospital Anxiety and Depression Scale (p<0.05), whereas there was no statistically significant difference between the depression scores (p>0.05). Listening to music and providing a planned training before the cesarean section surgeries were effective in reducing women's short-term and general surgical fears, and the planned training was also effective in reducing their long-term surgical fears anxiety levels. According to these findings, providing a planned training and listening to music are recommended immediately before a scheduled cesarean section surgeries to reduce surgical fears and anxiety levels of women.Keywords: Cesarean, listening to music, planned training, surgical fear, anxiety and depression, midwifery.
Collections