Gebelere verilen doğuma hazırlık eğitiminin kaygı ve prenatal bağlanma düzeyine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırma, gebelere verilen doğuma hazırlık eğitiminin kaygı ve prenatal bağlanma düzeyine etkisinin belirlenmesi amacıyla randomize kontrollü deneysel olarak yapılmıştır. Araştırma, 03 Şubat-30 Temmuz 2020 tarihleri arasında Bilecik Devlet Hastanesi Gebe Okulu ve Gebe Polikliniğine başvuran gebeler ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini, basit rastgele örnekleme yöntemi ile seçilen 80 gebe (40 gebe deney, 40 gebe kontrol) oluşturmuştur. Deney grubundaki gebelere birer hafta ara ile toplam dört oturumda doğuma hazırlık eğitimi verilmiştir. Kontrol grubundaki gebelere ise rutin gebe izlemi dışında herhangi bir girişimde bulunulmamıştır. Araştırma verileri Kişisel Bilgi Formu, Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri (D-SKE) ve Prenatal Bağlanma Envanteri (PBE) ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde ki-kare analizi, bağımlı gruplarda t testi ve bağımsız gruplarda t testi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak alınmıştır. Deney grubundaki gebelerin eğitim sonrası istatistiksel açıdan anlamlı bir şekilde kaygı puan ortalamaları azalırken prenatal bağlanma puan ortalamalarının arttığı belirlenmiştir (p<0.05). Kontrol grubundaki gebelerin puan ortalamaları arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark olduğu bulunmuştur (p<0.05). Gebelerin ölçek puan ortalamaları çalışma gruplarına göre karşılaştırıldığında ise sadece deney grubundaki gebelerin eğitim sonrasında PBE puan ortalamasının kontrol grubuna göre istatistiksel açıdan anlamlı şekilde arttığı saptanmıştır (p<0.05). Araştırma sonucunda, gebelere verilen doğuma hazırlık eğitiminin gebelerin gebelik döneminde durumluk-süreklilik kaygı düzeyinin azalmasında ve anne-bebek bağlanmasının artmasında etkisi olduğu belirlenmiştir. Bu doğrultuda gebe okullarına başvuran kadınlara doğuma yönelik hazırlık eğitimlerinin verilmesi önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: Doğuma hazırlık eğitimi, gebelik, kaygı, prenatal bağlanma, ebelik This randomized controlled experimental study was conducted in order to determine the effects of preliminary education given to pregnants on anxiety and prenatal attachment levels. The procedure was carried out among the pregnant women who applied to Bilecik State Hospital Pregnancy School and Pregnancy Polyclinic between 3rd February and 30th July, 2020. The sample of the study consisted of 80 pregnant women (40 pregnant in experiment, 40 pregnant in control group) selected by simple random sampling method. Preliminary education for childbirth was provided to the pregnant women in the experimental group in four sessions one week apart. No attempt was made for those in the control group except for routine pregnancy follow-up. Research data were collected using a Personal Information Form, State-Trait Anxiety Inventory (STAI) and Prenatal Attachment Inventory (PAI). Chi-square analysis, t test for dependent and independent groups were used in evaluating the data. The significance level was taken as p<0.05. It was revealed that the anxiety mean scores of the pregnants in the experimental group decreased significantly after the education while their prenatal attachment mean scores increased (p<0.05). It was also found that there was a statistically significant difference between the mean scores of the pregnant women in the control group (p<0.05). When the scale mean scores of the pregnants were compared according to the study groups, it was found that only the PAI mean scores of the pregnants in the experimental group increased significantly after the training compared to the control group (p<0.05). Based on the results of the study, it was concluded that the preliminary education given to pregnant women has had an effect on decreasing state-trait anxiety levels and promoting mother-infant attachment during pregnancy. In line with that, it is recommended that such preparatory training programs for childbirth are offered to the women who apply to pregnant schools.Keywords: Prenatal education, pregnancy, anxiety, prenatal attachment, midwifery
Collections