Hemşirelerde hasta güvenliği algısının hasta memnuniyetine etkisi: Bir üniversite hastanesi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, hemşirelerin hasta güvenliği algılarının hastaların memnuniyet düzeylerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi'nden hizmet alan hastalar oluşturmaktadır. Örneklem sayısı ise 349 olarak belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 23.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Yatarak tedavi alan 375 hasta/hasta yakını ile yüz yüze görüşülerek `Yatan Hasta Memnuniyet Anketi` uygulanmıştır. Sağlık bakım hizmetlerinde; sosyo-demografik özellikler, sağlık çalışanları ve hastanenin fiziki koşulları gibi memnuniyetin ana bileşenleri ayrı ayrı analiz edilmiştir. Araştırmamızda, hastane hizmetlerinden genel hasta memnuniyeti %93,8 hasta yakını memnuniyeti %92,6 olarak bulunmuştur. Araştırmamızda hemşirelerin hasta güvenliği algı düzeylerini belirlemek için aynı hastanede çalışan 177 hemşireye `Hasta Güvenliği Anket Formu` uygulanmıştır ve veriler SPSS 23.0 programında analiz edilmiştir.Araştırmamızdan elde edilen verilere göre hemşirelerin tıbbi hataları önlemede etkili bulduğu konular `hastanın ilaç alerjisini doktorunun bilmesi` (%66,7) , `yazılan reçetelerin okunaklı olması` (%54,8) , `eczaneden ilaç alırken reçetedeki ilaçların aynısının verildiğinden emin olunması` (%50,8) , `reçete yazılırken ve eczaneden alınırken verilen bilginin anlaşılır olması` (%59,3) , `ilaçların nasıl kullanılacağı konusunda açıklayıcı bilgi verilmesi` (%63,8) `cerrahın, hastaya ameliyat hakkında ayrıntılı bilgi vermesi ve ameliyat bölgesini hastayla birlikte işaretlemesi` (%50,3) , `klinikteki tüm sağlık çalışanlarının hastayla ilgili önemli bilgileri bilmesi` (%54,2)'dir. `Seçme şansı varsa büyük hastanelerin tercih edilmesi` (%18,1) ve `hastanın, beraberinde haklarını savunacak bir yakınının olması` (%25,4) ise tıbbi hataların önlenebilirliği açısından hemşirelerin daha az önemli buldukları konulardır. Elde edilen veriler doğrultusunda hemşirelerin hasta güvenliği konusunda oldukça bilgili oldukları tespit edilmiştir.Tüm veriler incelendiğinde hemşirelerin hasta güvenliği algısı ile hasta memnuniyeti arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Hasta Memnuniyeti, Hasta Güvenliği, Tıbbi Hata This study was conducted to examine the effect of nurses`perceptions of patient safety on patients` satisfaction levels.The universe of the study consists of patients who receive service from Sivas Cumhuriyet University Research and Application Hospital. The sample size was determined as 349. The data obtained from the research were analyzed using the SPSS 23.0 program. Face to face interviews were made with 375 patients/ patient relatives receiving inpatient treatment and `Inpatient Satisfaction Questionnaire` was applied.The main components of satisfaction in health care services such as socio- demographic characteristics, healthcare professionals and physical condition s of the hospital were analyz edseparately. Inourstudy,the overall patientsatis faction with hospital services was found to be 93,8% and the patient's relative satisfaction 92,6%. During our study,`Patient Safety Questionnaire` was applied to 177 nurses working in the same hospital to determine the patient safety perception levels of nurses and the data were analyzed in the SPSS 23.0 program.According to the data obtained from our study,the issues that healthcare professionals find effective in preventing medical errors are;`the dcxtor's knowledge of the patient's drug allergy`(67%).`The prescriptions written are legible`(54,8%),`making sure that the same drugs are given while buying drugs from the pharmacy ` (50,8%), `clarity of information given during prescription and when buying from pharmacy` (59,3%), `providing explanatory information about how to use drugs`(63,8%), `surgeon giving detailed information to the patient about surgery and marking the operation area with the patient`(50,3%) and `all healthcare professionals in the clinic know important information about the patient`(54,2%).`Choosing large hospitals if possible`(18,1%) and `having a relative to defend the rights of the patient`(25,4%) are issues that healthcare professionals find less important in terms of the preventability of medical errors.Based on the data obtained,it was determined that the nurses are quite know ledge about patient safety.When all data were examined,a significant relationship was found between the nurses perception of patient safety and patient satisfaction.Keywords: patient satisfaction, patient safety, medical error
Collections