Ankara ili Altındağ ilçesinde İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin afete bireysel hazırlık düzeylerinin genel afete hazırlık inanç ölçeği ile değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ALTINTAŞ ÇOLAK B. Ankara İli Altındağ İlçesinde İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Afete Bireysel Hazırlık Düzeylerinin Genel Afete Hazırlık İnanç Ölçeği İle Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi, Afetlerde Sağlık Yönetimi Programı, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2023. Bu çalışmada Ankara ili Altındağ ilçesinde devlet ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin afete bireysel hazırlık düzeylerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, Ankara ili Altındağ ilçesinde 54 devlet ilköğretim okulunda görevli 1552 öğretmene ulaşılmaya çalışılmış ve yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Öğretmenlerin veri toplama formunu Google Formlar üzerinden doldurmaları sağlanmıştır. Veri toplama formu iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümü araştırmacılar tarafından hazırlanan yedi bölümden oluşmaktadır. İkinci bölümde Genel Afete Hazırlık İnanç Ölçeği yer almakta olup veri toplama formu 88 maddeden oluşmaktadır. Elde edilen veriler SPSS programı ile analiz edilmiştir. Değişkenlerin normal dağılıma uyup uymadıkları Shapiro Wilks testi ile test edilmiştir. İstatistiksel analizde uygun oldukları yerlerde T testi, Tek Yönlü (One-Way) ANOVA testleri ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmaya 436'sı kadın 638 öğretmen katılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin yaş ortalaması 41,3 olarak saptanmıştır. Öğretmenlerin %77,0'si fakülte mezunu olduğunu belirtmiştir. Öğretmenlerin %30,0'u herhangi bir afet yaşadıklarını belirtmiştir. Öğretmenlerin %46,0'sı afetler hakkında eğitim aldıklarını belirtmiştir. Öğretmenlerin %95,5'i afetlerin olumsuz sonuçlarının önlenebilir olduğunu belirmiştir. Öğretmenlerin %26,4'ü afet ve acil durum çantası hazırladığını, %36,3'ü ise yaşadıkları eve Doğal Afet Sigortası yaptırdıklarını belirtmişlerdir. Öğretmenlere uygulanan Genel Afete Hazırlık İnanç Ölçeği için hesaplanan Cronbach-alpha iç tutarlılık katsayılarına göre ölçeğin güvenilirliği yüksek seviyededir. Çalışmaya katılan öğretmenlerin Genel Afete Hazırlık İnanç Ölçeği ortalamaları 3,99±0,51 olarak belirlenmiştir. Afetler hakkında eğitim alan öğretmenlerin ölçek puanları eğitim almayanlara göre ve görev yaptıkları okulda tatbikat yapılan öğretmenlerin genel afete hazırlık inanç ölçeği puanları tatbikat yapılmayan öğretmenlere göre yüksektir. ALTINTAŞ ÇOLAK B. Evaluation of Individual Disaster Preparedness Levels of Teachers Working in Primary Schools in Ankara Province Altındağ District with the General Disaster Preparedness Belief Scale. Hacettepe University Graduate School, Disaster Health Management Program, Master Thesis, Ankara 2023. In this study, it was aimed to evaluate the individual disaster preparedness levels of teachers working in public primary schools in Altındağ district of Ankara province. The research was conducted with face-to-face interviews and aimed to reach 1552 teachers in 54 public primary schools in Altındağ district of Ankara province. Teachers were provided to fill out the data collection form via Google Forms. The data collection form consisted of two parts. The first part consisted of seven divisions prepared by the researchers. The second part included the General Disaster Preparedness Belief Scale and the data collection form consisted of 88 items. The obtained data were analyzed with the SPSS program. Whether the variables fit the normal distribution was tested with the Shapiro Wilks test. Student's T test, One-Way ANOVA test and regression analysis were used in statistical analysis where appropriate. 638 teachers, 436 of whom were women, participated in the study. The average age of the teachers participating in the study was determined as 41.3. 77,0% of the teachers stated that they were faculty graduates. 30,0% of the teachers stated that they experienced a disaster. 46,0% of the teachers stated that they received training on disasters. 95.5% of the teachers stated that the negative consequences of disasters are preventable. 26,4% of the teachers stated that they prepared disaster and emergency kits, and 36,3% stated that they had Natural Disaster Insurance for the house they live in. The reliability of the General Disaster Preparedness Belief Scale when applied to the teachers is high according to the Cronbach-alpha internal consistency coefficients. The average score of the General Disaster Preparedness Belief Scale of the teachers participating in the study was determined as 3.99±0.51. The scores of teachers who received training on disasters were higher than those who did not receive training. The general disaster preparedness belief scale scores of the teachers who were given drills in the schools they work are higher than the teachers who were not exercised in the school they work.Keywords:Disaster, General Disaster Preparedness Belief Scale, Earthquake, Primary school, Teacher.
Collections