Fen bilimleri öğretmenlerinin eleştirel düşünme ve öğretimi hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma; fen bilimleri öğretmenlerinin eleştirel düşünme kavramı ve öğretimi üzerine görüşlerinin incelenmesini, fen bilimleri öğretmenlerinin derslerine eleştirel düşünmeyi nasıl entegre ettiklerini ve bu kavram hakkındaki görüşlerini araştırmaktadır. Çalışma için Şırnak Silopi'de farklı devlet ortaokullarında görev yapan 10 fen bilimleri öğretmeni ile görüşülmüştür. Nitel araştırmanın desenlerinden olan bütüncül çoklu durum çalışması kullanılmıştır. Bu nedenle 10 tane birbirine benzer şartlara sahip durum seçilmiştir. Veri toplama amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Görüşmeler yarı yapılandırılmış görüşme şeklinde olup; öğretmenlerle önceden belirlenen saat ve yerlerde birebir şekilde izin verdikleri ölçüde ses kaydı alınarak yapılmıştır. Öğretmenlerden eleştirel düşünmeyi destekleyen bir ders planı istenmiştir. Ardından tekrar bir görüşme yapılmıştır. Daha sonra görüşmeler transcript edilmiş ve veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Bulgular; öğretmenlerin eleştirel düşünme kavramı hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibi olduklarını fakat; eleştirel düşünmeyi derslerine entegre etmede yeterince teknik kullanmadıklarını daha çok sunuş temelli öğretim yaptıklarını göstermiştir. Öğretmenlere göre eleştirel düşünme kavramı problem çözme, olaylara farklı bakış açılarıyla bakma, sorgulama, bilimsel düşünme olarak algılanmaktadır. Öğretmenlerin hazırladığı ders planları incelendiğinde ise genellikle görüşmelerde söylediklerine benzer planlar hazırladıkları görülmüştür. Planlarda düz anlatım tekniği çok kullanılmış, genellikle soru sorarak öğrenciler eleştirel düşünmeye sevk edilmiştir. Buradan yola çıkılarak fen bilimleri öğretmenlerinin derslerinde daha fazla eleştirel düşünme becerisi kazandırmaya çalışmaları gerektiği söylenebilir.Anahtar kelimeler: fen bilimleri eğitimi, eleştirel düşünme, eleştirel düşünmenin öğretimi. This study; examination of the opinions of science teachers on criticalthinking concept and teaching it explores how science teachers integrate criticalthinking and their views on this concept. Ten science teachers working in differentpublic secondary schools in Silopi district of Şırnak province were interviewed forthe study. Holistic multi-state study, which is one of the qualitative research patterns,was used. Therefore, ten situations with similar conditions have been selected.For data collection purposes; semi-structured interview technique is used. Theinterviews are in the form of semi-structured interviews; it was done by recordingaudio to the extent that teachers allowed it one-on-one at predetermined times andplaces. Teachers have been asked for a lesson plan that promotes critical thinking.Then this meeting was held again. The data was then transcribed and the data wasanalysed descriptively.The findings are based on the finding teachers have sufficient knowledgeabout the concept of critical thinking but hey have shown that they do not use enoughtechniques to integrate critical thinking into their courses, but rather that they teachon a presentation basis. The concept of critical thinking according to teachers;problem solving is perceived as looking at things from different perspectives,questioning and scientific thinking. When the lesson plans prepared by the teachersare examined; they were often seen to have prepared plans similar to what they saidin the interviews. Direct instruction technique was used a lot in the plans; studentsare often encouraged to think critically by asking questions. Starting from here, it canbe said that science teachers should try to gain more critical thinking skills in theircourses.Keywords: critical thinking, science education, teaching of critical thinking
Collections