Bireylerin değer yönelimleri ile benlik denetim düzeyleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yapılan çalışmada, üniversite öğrencilerinin değer yönelimleri ve benlik denetimi düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Çalışmanın örneklemini, Hasan Kalyoncu Üniversitesinde eğitim görmekte olan 509 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan veri toplama araçları; Kişisel Bilgi Formu, Dilmaç, Arıcak ve Cesur tarafından geliştirilen Değerler Ölçeği ve Kısa Öz-Kontrol Ölçeğinin Türkçe Versiyonu şeklindedir. Analiz sonuçları, dokuz değer alt boyutu arasından, entelektüel, materyalistik ve kariyer değerlerinin benlik denetimini yordadığı yönündedir. Entelektüel ve kariyer değerleri puanlarındaki bir standart sapmalık artış, benlik denetimi düzeyinde sırasıyla 0.19 ve 0.21 standart sapmalık artışa neden olurken, materyalistik değerler puanındaki bir standart sapmalık artış, benlik denetimi düzeyinde 0.21 standart sapmalık düşüşe neden olmaktadır. Ayrıca, katılımcıların değerlerinin katılımcıların cinsiyet, öğrenim gördükleri fakülte, sınıf düzeyleri ve anne eğitim düzeyleri şeklindeki demografik değişkenlerin alt grupları arasında farklılaştığı ancak baba eğitim düzeyleri, şu anda yaşadıkları yer ve yaşamlarının çoğunu geçirdikleri yerleşim yeri değişkenlerine göre farklılaşmadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular literatür dikkate alınarak tartışılmıştır. In this study, relationship between university students' value orientation and their level of self-control was investigated. Sample of the research consists of 509 students who have been educated in Hasan Kalyoncu University. Personal Information Form, Values Scale which was developed by Dilmaç, Arıcak and Cesur and Turkish version of Brief Self-Control Scale were used as data collection tools. Results of analysis showed that intellectual, materialistic and career values predict self-control significantly. One standard deviation increment in intellectual, career and materialistic values' scores cause respectively 0.19 and 0.21 standard deviation increment and 0.21 standard deviation decline in self-control level. Also, participants' values differentiate in sex, faculty in which participant have been educated, class and mother education level and don't differentiate in father education level, current living place and place where they mostly spend their life. Study's findings were argued according to literature.
Collections