Anonim ortaklık genel kurulunda gündeme bağlılık ilkesi ve istisnaları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Anonim ortaklıklarda genel kurul, gelişigüzel olarak toplanan ve karar alan bir organ değildir. Tam aksine, gerek genel kurul öncesi gerekse genel kurul esnasında uyulması gereken pek çok ilke ve kural vardır. Bu ilkelerden biri de gündeme bağlılık ilkesidir. Pay sahiplerini korumayı amaçlayan gündeme bağlılık ilkesi, Türk Ticaret Kanunu'nun 413/2.maddesinde emredici olarak düzenlenmiştir. Ancak kanuni istisnaların saklı olduğu ayrıca belirtilmiştir. Bu düzenlemeden de anlaşılacağı üzere, söz konusu ilke mutlak değildir. Dolayısıyla gündeme bağlılık ilkesinin anlamının ve sınırlarının belirlenmesi son derece önemlidir. Bu çalışmada, gündeme bağlılık ilkesi ve bu ilkenin istisnaları incelenmiştir. Birinci bölümde genel kurulun toplantı prosedürüne, gündemine ve gündeme bağlılık ilkesine değinilmiştir. İkinci bölümde gündeme bağlılık ilkesinin istisnalarına, üçüncü ve son bölümde ise gündeme bağlılık ilkesine aykırı olarak genel kurulun karar alması durumunda uygulanması gereken yaptırıma değinilmiştir. In joint stock companies, the general assembly is not a randomly gathered and decision-making organ. On the contrary, there are many principles and rules that must be followed before the general assembly and during the general assembly. One of these principles is the principle of commitment to the agenda. The principle of commitment to the agenda, which aims to protect the shareholders, is regulated as mandatory in article 413/2 of the Turkish Commercial Law, however, it is also mentioned that legal exceptions are reserved. As can be seen from this arrangement, the principle is not absolute. Therefore, it is very important to determine the meaning and limits of the principle of commitment to the agenda. In this study, the principle of commitment to the agenda and the exceptions of this principle are examined. In the first section, the meeting procedure, agenda and the principle of commitment to the agenda of the general assembly were discussed. In the second section, exceptions to the principle of commitment to the agenda, in the third and last chapters the sanction that should be applied in case of the decision of the General Assembly, contrary to the principle of commitment to the agenda, are mentioned.
Collections