İçsel pazarlama faaliyetlerinin sağlık çalışanlarının yaratıcılığına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İçsel pazarlama, işletme içerisinde çalışanları odak noktasına alan ve çalışanlara yönelik dışsal pazarlama benzeri yürütülen faaliyet süreçlerini kapsamaktadır. Yaratıcılık ise bir işletme içerisinde çalışanların herhangi bir ihtiyaç ya da probleme yönelik sistematik şekilde yeni ve yararlı fikirler ürettiği süreci kapsamaktadır. Bakıldığında iki kavramın keşisim noktasını çalışanlar oluşturmaktadır. İçsel pazarlamanın odağı çalışanlar iken yaratıcılığın kaynağını da aynı şekilde çalışanlar oluşturmaktadır. Literatüre bakıldığında içsel pazarlama faaliyetlerini tüm boyutları ile ele alarak sağlık çalışanlarının yaratıcı davranışları üzerindeki etkisini incelemek üzere yürütülen çalışmaların yeterli düzeyde olmadığı görülmektedir. Bu boşluktan yola çıkarak iki kavram arasındaki etkileşim incelenmek istenmiştir. Çalışmaya Giresun ilinden kolayda örnekleme yöntemiyle 217 özel sağlık çalışanının katılımı sağlanmıştır. Değişkenlere ilişkin veriler katılımcılardan elektronik ortamda ve yüz yüze anket yöntemiyle toplanmıştır. Çalışmada, Elsamen ve Alshurideh (2012) tarafından geliştirilmiş ve Urk (2015) tarafından Türkçe'ye çevrilmiş olan `İçsel Pazarlama Ölçeği` ile Rice (2006) tarafından geliştirilmiş ve Kurt (2012) tarafından Türkçe'ye çevrilmiş olan `Çalışan Yaratıcı Davranışı Ölçeği` kullanılmıştır. Verilerin analizi için SPSS 25 paket programı kullanılmıştır. Analiz kısmında öncelikle katılımcıların demografik özelliklerine göre değişkenlere yönelik algıları arasındaki farklılıklar t testi ve tek yönlü varyans analizi ile incelenmiştir. Sonrasında içsel pazarlama faaliyetlerini oluşturan her bir değişkenin sağlık çalışanlarının yaratıcı davranışını anlamlı ve olumlu yönde etkilediğine dair oluşturulan hipotezler test edilmiştir. Bunun için her bir hipotezin incelenmesine yönelik basit regresyon analizi yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara bakıldığında içsel pazarlama faaliyetleri içerisinde yer alan personel alımı değişkeni haricindeki diğer tüm değişkenlerin sağlık çalışanlarının yaratıcı davranışı üzerinde anlamlı ve olumlu yönde bir etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Buna göre sağlık işletmelerinde yaratıcılık ve inovasyona giden yollara, sağlık çalışanlarının yaratıcılığını etkilemesi ile içsel pazarlama faaliyetlerinin de yeni bir yol olarak eklenebileceği görülmüştür. Bu çalışma ile sağlık işletmelerinde yaratıcılığı açıklayan içsel pazarlama faaliyetleri, ileride sağlık kurum ve kuruluşlarında inovasyona yönelik gerçekleştirilecek çalışmalarda da etken konumunda ele alınarak incelenebilir. Internal marketing includes activity processes that focus on employees within the enterprise and are similar to external marketing for employees. Creativity, on the other hand, covers the process in which employees in an enterprise systematically produce new and useful ideas for any need or problem. When looked at, the intersection point of the two concepts is the employees. While the focus of internal marketing is employees, the source of creativity is also employees. When we look at the literature, it is seen that the studies carried out to examine the effect of internal marketing activities on the creative behaviors of healthcare professionals by considering all their dimensions are not sufficient. Based on this gap, it was desired to examine the interaction between the two concepts. 217 private health workers from Giresun province were participated in the study by convenience sampling method. Data regarding the variables were collected from the participants in electronic environment and by face-to-face survey method. In the study, the `Internal Marketing Scale` developed by Elsamen and Alshurideh (2012) and translated into Turkish by Urk (2015), and the `Employee Creative Behavior Scale` developed by Rice (2006) and translated into Turkish by Kurt (2012). used. SPSS 25 package program was used for data analysis. In the analysis part, first of all, the differences between the participants' perceptions of the variables according to their demographic characteristics were examined with the t-test and one-way analysis of variance. Afterwards, the hypotheses that each variable constituting the internal marketing activities affect the creative behavior of healthcare professionals in a meaningful and positive way were tested. For this, a simple regression analysis was performed to examine each hypothesis. When the results obtained are examined, it has been concluded that all other variables, except for the personnel recruitment variable, which are included in internal marketing activities, have a significant and positive effect on the creative behavior of health workers. Accordingly, it has been seen that internal marketing activities can be added as a new way to the roads leading to creativity and innovation in health enterprises, by influencing the creativity of health workers. With this study, internal marketing activities that explain creativity in health enterprises can be examined by considering them as a factor in the studies to be carried out for innovation in health institutions and organizations in the future.
Collections