Transhümanizm ve posthümanizm kavramlarının sanatla ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bilimsel gelişme ve ilerlemelerin, kapitalist üretim ve tüketim ağlarının, aynı zamanda bu ağlara bağlı siyasal ve etik pozisyonların toplumu, dünyayı, ekosistemleri ve hatta uzayı yeniden kurduğu (ve bozduğu, kirlettiği ve yok ettiği) günümüz koşullarında plastik sanatlar da değişen ve farklılaşın İnsan tanımlarıyla uğraşmak durumunda kalmıştır. İnsan'ın varlık alanlarını saran teknolojik ve enformatik ağlar, atmosfer gazlarının bozuluşu, türlerin yok oluşu sanatçıyı da insanın tüm bu değişimler karşısındaki konumunu sorgular bir pozisyona itmiştir. 20. yüzyılın sonlarında, 21. yüzyılın başlarında filizlenmeye başlayan trans/posthümanist düşünce ve sanat akımları tam da bu ihtiyaçtan ortaya çıkmıştır. İlerlemeyi ve değişimi teknolojik müdahaleyle mümkün gören transhümanist akımlarla, bu transhümanist müdahaleler de dahil olmak üzere insanın müdahalelerinin doğayı, başka insan topluluklarını, başka türleri ve aynı zamanda olası dijital yaşam formlarını da tahakküm altına aldığını düşünen ve eleştirel bir bakış açısı sunan posthümanist sanatçılar yanyana ve karşı karşıya belirmektedir. Bu tezde, transhümanizm (insanötesi) ve Posthümanizm (insansonrası) kavramları detaylı biçimde analiz edilerek bu alandaki disiplinlerarası sanatsal çalışma pratikleri araştırılmıştır. Enformatik ağlar ile biyolojik ağların, insan ile doğanın bağlantısal olarak analiz edildiği bu çalışmada, posthümanizm ve transhümanizm akımında yer alan uluslararası ve ulusal sanatçılar, filozoflar ve bilim insanlarının eserleri ve tartışmaları konu edilmiş, sanatçıların eserleri ayrıntılarıyla incelenmiştir. In today's conditions, where scientific developments and advances, capitalist production and consumption networks, as well as political and ethical positions connected to these networks re-establish (degrade, pollute, and destroy) society, the world, ecosystems and even space, plastic arts also have to deal with the descriptions of `Human` which are changing and differentiating. Technological and informatic networks surrounding the human existence, the deterioration of atmospheric gases and the extinction of species also forced the artist to question their positions in the face of all these changes. Trans/posthumanist thought and art movements that had started to sprout at the end of the 20th century and in the beginning of the 21st century arose out of this need. Transhumanist movements, that claim that progress and change is possible through through technological intervention, and posthumanist artists, who think that human interventions including these transhumanist interventions dominate nature, other human communities, other species, as well as possible digital life forms and offer a critical perspective , appears to both agree and argue. In this thesis, the concepts of transhumanism (transhuman) and posthumanism (posthuman) were analyzed in detail and interdisciplinary artistic work practices in this field were investigated. In this study, in which human and nature together with informational networks and biological networks are analyzed in a relational way, the works and discussions of international and national artists, philosophers and scientists involved in the posthumanism and transhumanism movement are mentioned and the works of the artists are examined in detail.
Collections