Karizmatik liderlik davranışı ile örgütsel kültür arasındaki ilişki: Kamu ve özel sektör karşılaştırması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çalışmada ana amaç karizmatik liderlik davranışı ile örgütsel kültür arasındaki ilişkiyi kamu ve özel sektör karşılaştırması ile açıklamaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara'da yer alan kamu ve özel sektörde faaliyet gösteren 100 ve daha fazla iş görene sahip örgütlerin iş görenleri oluşturmaktadır. Belirlenen örneklem grubuna toplamda 450 anket formu uygulanmıştır. Uygulanan anket formlarından eksik ve hatalı olanlar veri setine dahil edilmemiştir. Veri setine dahil edilen sağlıklı anket formu sayısı 405 adettir. Araştırma kapsamındaki verilerin toplanmasında anket tekniği kullanılmıştır. Uygulanan anket formu dört bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde kişisel bilgi formu yer almaktadır. İkinci bölümde karizmatik liderlik ölçeği, üçüncü bölümde ise örgütsel kültür ölçeği kullanılmıştır. Karizmatik Liderlik ve Örgütsel Kültür Ölçeklerine verilen cevaplar SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre karizmatik liderlik davranışı algısı ile örgütsel kültür arasında pozitif yönlü bir ilişki bulunmaktadır. Ayrıca iş görenlerin karizmatik liderlik davranışı algılarında örgüt kültürünün istatistiksel olarak anlamlı bir etkiye sahip olduğu ve örgütsel kültür alt boyutları olan klan kültürü, adhokrasi kültürü, hiyerarşi kültürü ve pazar kültürü boyutlarında da anlamlı bir etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Bu iki değişken arasında ilişki olduğu saptanırken; karizmatik liderlik davranışı algısında demografik özelliklerin farklılaşıp farklılaşmadığına dair yapılan analizlerde ise yaş, gelir, eğitim durumu, çalışma pozisyonu ve kurum türü değişkenlerinin farklılık gösterdiği belirlenmiştir. The main purpose of the study is to explain the relationship between charismatic leadership behavior and organizational culture by comparing the public and private sectors. The working group of the research consists of employees of organizations with 100 or more employees operating in the public and private sectors in Ankara. A total of 450 questionnaire forms were applied to the determined sample group. Missing and incorrect questionnaire forms were not included in the data set. The number of healthy questionnaires included in the data set is 405. Questionnaire technique was used to collect the data within the scope of the research. The applied questionnaire consists of four parts. In the first section, there is a personal information form. Charismatic leadership scale was used in the second part and organizational culture scale was used in the third part. The responses to the Charismatic Leadership and Organizational Culture Scales were analyzed using the SPSS program. According to the findings, there is a positive relationship between the perception of charismatic leadership behavior and organizational culture. In addition, it has been determined that organizational culture has a statistically significant effect on the charismatic leadership behavior perceptions of the employees and it has a significant effect on the organizational culture sub-dimensions of clan culture, adhocracy culture, hierarchy culture and market culture. While it was determined that there is a relationship between these two variables; In the analysis of whether demographic characteristics differ in the perception of charismatic leadership behavior, it was determined that the variables of age, income, education level, working position and type of institution differ.
Collections