Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının turizm algısı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının turizmin ekonomik sosyal ve çevresel etkilerini algıları ile ekonomik kalkınmada turizmin önemi, sosyal ve çevresel etkileri, insanların turizmin yoğun olarak yapıldığı bölgelerde yaşama tercihlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma nicel ve nitel verilerin bir arada kullanılarak karşılaştırıldığı karma yöntemde tasarlanmıştır. Araştırmanın nicel çalışma grubunu, Kastamonu, Ahi Evran ve Akdeniz Üniversitesi'nde öğrenim gören 645 Sosyal Bilgiler öğretmen adayı oluşturmaktadır. Nitel çalışma grubu ise, nicel verilerin toplandığı Kastamonu Üniversitesi'ne devam eden SBÖ adaylarından gönüllü 40 kişiden oluşturulmuştur. Nicel verilerin toplanmasında; Turizm Algı Anketi, nitel verilerin toplanmasında ise araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Nicel veriler SPSS 20 paket programı kullanılarak, nitel veriler ise görüşme kayıtlarının içerik analizi yapılarak yorumlanmıştır. Verilerin analizinde ortalama, standart sapma kullanılmıştır. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının, turizm algılarında cinsiyet, devam ettiği sınıf, yaşadığı yer, aile gelir durumu değişkenlerinin farklılığını belirlemek amacıyla Kay-Kare testi uygulanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmelerde SBÖ adaylarının, ülkelerin ekonomik kalkınmasında turizmin önemi, sosyal- kültürel ve çevresel etkileri ile insanların turizmin yoğun olduğu yerleşim alanında yaşama tercihleri belirlenmeye çalışılmıştır. Görüşme içeriği analizi sonunda, elde edilen bulgular temalar halinde ele alınmış ve yorumlanmıştır. SBÖ adaylarının cinsiyet, devam ettiği sınıf, yaşadığı yer, aile gelir durumu değişkenlerinin turizmin ekonomik, sosyal ve çevresel etkilerini algılarında etkili olduğu saptanmıştır. Araştırmanın nitel sonuçları arasında; turizmin ekonomik olarak yerel halka ek gelir/kazanç sağladığı, ilde konaklama, ulaştırma ve benzeri hizmet sektörünü geliştirdiği, istihdamı kolaylaştırdığı, ilde arsa, ev fiyatlarının artmasına neden olduğu sonucuna ulaşılmıştır. SBÖ adayları turizmin, kültürümüzü ve insanımızı tanıttığı, şehirle ilgili olumlu algı oluşturduğu, bununla birlikte halkın ahlaki ve dini yozlaşmasına sebep olduğunu belirtmiştir. Doğal çevre üzerinde ise; çevre kirliliği yarattığı, doğal kaynakların daha fazla tüketilmesine neden olduğu, ilde doğal güzelliklerin, tarihi yapıların, yerel mimari ve mutfak kültürünün korunmasına ise katkı sağladığı belirtilmiştir. In this study, it is aimed to determine the perception level of Teacher Candidates of Social Studies about tourism's economic, social and environmental effects and the value of tourism, its social and environmental impact on the economic development of the country and the preference of people to live around the regions where tourism is intensively done. The study is designed mixed system, which is compared with using quantitative and qualitative data together. 645 Social Studies Teacher Candidates, who study in Kastamonu, Ahi Evran and Akdeniz University, compose the quantitative study group of the research. The qualitative study group is composed by 40 volunteers of Social Studies Teacher Candidates, who keep on studying in Kastamonu University where the quantitative data is collected. For collecting quantitative data, Tourism Perception Survey and Personal Information Form are used; for collecting qualitative data, half-structured interview form developed by researcher is used. While quantitative data is interpreted by using SPSS 20 package program, qualitative data is interpreted through making content analysis of the interview record. In the analysis of the data, average and standard deviation were used. It is benefited from tests of Kay-Kare for analyzing data Teacher Candidates of Social Studies about tourism perceptions; gender, class of residence, place of residence, family income status. In the half-structured interviews with Social Studies Teacher Candidates, the impact of tourism on economic development of countries, socio-cultural and environmental effects of tourism, and the choice of people to live in city or area, in which tourism is done, is studied to be determined. At the end of the content analysis of interview, findings obtained are handled with themes and interpreted. It is determined that the Teacher Candidates of Social Studies' university, gender, class they keep, place they live, family income case, mother's work case, father's job and choice of domestic or foreign tourist is effective on their perception level over the economic, social and environmental impacts. Among the qualitative results of the research, it is concluded that tourism, commonly, supplies additional income to local public, improves accommodation, transportation and similar service sector in city, facilitates employment and makes the price of house and land in city increased. Social Studies Teacher Candidates state that tourism introduces our culture and people, and creates a positive idea about city; but it causes moral and religious degeneration in people. About the effects on the natural environment, tourism causes environmental pollution and more consumption of natural resources. It supplies the protection of natural beauties, historical buildings, local architecture and cuisine culture.
Collections