Sanatta cinsiyet ve kimlik tartışmasında akışkanlık arayışı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yüksek Lisans Tez Çalışma raporu olarak hazırlanan bu araştırma kapsamında, bedenin cinsiyet ile ayrıma uğraması ve daha sonra cinsiyet kavramının yerinden edilerek kimliksizleşme sürecine geçişi ele alınmaktadır. Konu üzerinden sanat üretimleri ve pratikleri beden tanımı özelinde yaklaşımlar incelenmektedir. Görsel sanatlar alanında bedene atfedilen cinsiyet tanımını irdelemekte ve gelişen feminist kuram doğrultusunda feminist sanat ve LGBTİ+ kültürü ve bununla bağlantılı olan queer kuram ve queer sanat bu bağlamda incelenmektedir. Bölünmeye uğrayan cinsel kimlik ve cinsel yönelimi ele alan sanat pratikleri yorumlanmaktadır. Araştırmalar dahilinde bedene atanmış kimliğin kişilere ve kişilerin bireysel haklarına ne ölçüde yarar ve zarar verdiği üzerinden tartışmayı açarken, kapsamına almış olduğu 19. yüzyıl Avrupa sanatında bedenin idealize edilişi ve erotik üretimler üzerinden kadın bedeninin 'eril yüksek sanat' tarafından yorumlanması tartışılacaktır. Ardından 1970 sonrasında gerçekleşen feminist sanat hareketi ile beraber çağdaş üretimler ışığında bedenin idealize edilişine odaklanmaktadır. Queer sanat ile yıkılan cinsiyet algısının yerine 'akışkan' beden ve üretimler üzerine okuma ve yorumlama, kişisel sanat pratiğiyle ilişkilendirilmektedir. Kişisel üretimlerle desteklenen çalışma raporunda bedenin maddeselliği tartışma konusuna alınırken, yeni bir dünya düzeni üzerinden kimlik ve cinsiyet sorununu tartışmayı hedeflemektedir. This master thesis focuses on the process of disidentification. It analyses the extinguishment of socially constructed gender roles. In so doing, it explores the art production and art practices with respect to the concept of 'body'. To interrogate the subject, the study draws on the socially constructed gender roles attributed to body in the broad field of visual arts, feminist art, LGBT culture accordingly queer theory and queer art. Furthermore, under the scope of this thesis, gradually divided sexual identity and art practices focusing on sexual orientation have been interpreted. While the already existing literature have discussed how the socially constructed gender roles harm individuals and their personal rights, this study discusses the idealization of the body in 19th century European art and the interpretation of the female body by `masculine high art` through erotic productions. In the meantime, this thesis also focuses on the idealization of the body under the great influence of contemporary production, which stemmed from the post-1970 feminist art movement. Finally, the thesis associates the literature on fluid sex with the personal art practice and supports it with self-produced art pieces.
Collections