Okul müdürlerinin otokratik, demokratik, işbirlikçi ve serbest bırakıcı liderlik stillerinin öğretmen performansına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, öğretmenler tarafından algılanan, okul müdürlerinin otokratik, demokratik, işbirlikçi ve serbest bırakıcı liderlik stillerinin öğretmen performansına etkisini incelemektir. Bu bağlamda araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul/Beykoz İlçesinde görev yapan 2465 öğretmen, örneklemini devlet okullarında görev yapan 389 öğretmen oluşturmuştur. Veriler, `Liderlik Stili Belirleme Ölçeği` ve `Öğretmen Performansı Değerlendirme Ölçeği` yardımıyla toplanmıştır. Verilerin analizinden önce normallik testi uygulanmış, verilerin normal dağılım gösterdiği tespit edilince parametrik yöntemler uygulanmıştır. Liderlik stilleri ve öğretmen performansının cinsiyet değişkenine göre analizi için t-testi, okul kademesi ve kıdem değişkenlerine göre analizi için tek yönlü varyans (ANOVA) analizi uygulanmıştır. İki değişken arasındaki ilişkinin analizinde Pearson Korelasyon analizi, liderlik stillerinin öğretmen performansını yordayıp yordamadığı ise Basit Regresyon analizi ile incelenmiştir. Bulgulara göre öğretmenlerin algıladıkları liderlik stilleri, öğretmenlerin cinsiyetlerine ve kıdemlerine göre anlamlı farklılık bulunamamıştır. Öğretmenlerin algıladıkları liderlik stilleri, öğretmenlerin görev yaptıkları okul kademlerine göre anlamlı farklılık göstermiştir. Ayrıca okul müdürlerinin otokratik, demokratik, işbirlikçi ve serbest bırakıcı liderlik stilleri ile öğretmen performansı arasında anlamlı bir ilişkinin varlığı tespit edilmiştir. Bulgulara göre okul müdürünün liderlik stillerinin öğretmen performansını yordadığı tespit edilmiştir. The aim of this study is to examine the effects of school principals' autocratic, democratic, collaborative and laissez-faire leadership styles perceived by teachers on teacher performance. In this context, relational survey model was used in the research. The population of the study was 2465 teachers working in Istanbul / Beykoz District and sampling of the study was 389 teachers working in public schools. The data were collected with the help of `Leadership Styles Scale` and ` Teacher Performance Evaluation Scale `. Normality test was applied before analyzing the data, and when it was determined that the data showed a normal distribution, parametric methods were applied. T-test was used to analyze leadership styles and teacher performance by gender, and one-way analysis of variance (ANOVA) was used for analysis by school level and seniority variables. In the analysis of the relationship between the variables, Pearson Correlation analysis was investigated by using Simple Regression analysis whether leadership styles predicted teacher performance. According to the findings, there was no significant difference between the leadership styles perceived by the teachers and the gender and seniority of the teachers. The leadership styles perceived by the teachers showed a significant difference according to the school levels of the teachers. In addition, there is a significant relationship between the school principals' leadership styles and teacher performance. According to the findings, it was determined that the school principal's leadership styles predicted teacher performance.
Collections