Katılım bankalarında finansal teknoloji kullanımına ilişkin bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, katılım bankalarında müşterilerin finansal teknolojilere yönelik algılarını ölçmeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla, ilk olarak finansal teknolojilerin (internet bankacılığı, mobil bankacılık, kartsız ödeme sistemleri, elektronik ödeme sistemleri, online finans, bankamatik) müşteriler üzerindeki etkisi araştırılarak demografik bilgiler kapsamında finansal teknolojilerin cinsiyet, eğitim durumu, finansal teknolojilerin kullanım süresi ve kullanılan uygulamaya göre farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırma, Türkiye'de faaliyet gösteren özel ve kamu katılım bankası müşterilerini kapsamaktadır. 28.03.2022-119 tarih ve sayılı Süleyman Demirel Üniversitesi etik kurul kararına göre veriler kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak 320 kişiden yüz yüze anket tekniği ile toplanmıştır. Araştırmanın veri analizinde SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) 26.0 programı kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, finansal teknolojiler katılım bankası müşterilerinin kullanma niyetlerini olumlu yönde etkiler. Yapılan fark testlerine göre finansal teknolojiler katılım bankası müşterilerinin finansal teknolojileri kullanma niyetine, eğitim düzeyine ve yaş gruplarına göre farklılık göstermektedir. Buna göre müşterilerin niyetine en fazla etkiyi kolaylaştırıcı koşullar, en düşük etkiyi ise uyum boyutunun yaptığı görülmüştür. Katılımcılardan lisans ve üstü eğitim düzeyine sahip olanların diğer eğitim düzeylerine göre finansal teknolojileri kullanma niyetlerinin yüksek olduğu görülmüştür. Yapılan Tukey testi sonucuna göre, uyum boyutunda eğitim düzeyi lisans ve üstü olanların algısı ilköğretim grubunda olanlara göre daha yüksektir. Niyet boyutunda lisans ve üstü eğitim düzeyine sahip olanların algısı ilköğretim düzeyinde mezun olanlara göre daha yüksektir. Endişe boyutunda ise ilköğretim düzeyine sahip olanların algıları lisans ve üstü eğitim düzeyine sahip olanlara göre daha yüksektir. Tukey testi sonucuna göre, yaş grubu 41 ve üstü olanların 30 ve altı olanlara göre algısı daha yüksektir. Bu sonuca göre yaş arttıkça endişe boyutu da artmaktadır. Ayrıca finansal teknolojilerin katılım bankası müşterilerinin cinsiyetine ve segmentlerine (bireysel/kobi) farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Sonuçlar değerlendirilerek önerilerde bulunulmuştur. Sonuç bölümünde araştırmanın bulgularına yer verilerek araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Finansal Teknolojiler, İnternet Bankacılığı, Mobil Bankacılık, Kartsız Ödeme Sistemleri, Elektronik Ödeme Sistemleri, Online Finans, Bankamatik, Katılım Bankacılığı This study aims to measure customers' perceptions of financial technologies in participation banks. For this purpose, firstly, the effects of financial technologies (internet banking, mobile banking, cardless payment systems, electronic payment systems, online finance, debit) on customers were investigated and there were differences in demographic information according to gender, education level, duration of use of financial technologies and the application used. It was examined whether or not it showed. The research covers private and public participation bank customers operating in Turkey. According to the decision of the ethics committee of Süleyman Demirel University, dated 28.03.2022-119 and numbered 119, data were collected from 320 people by face-to-face survey technique using convenience sampling method. SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) 26.0 program was used in the data analysis of the research.According to the findings of the research, financial technologies positively affect participation bank customers' intention to use. According to the difference tests, financial technologies differ according to participation bank customers' intention to use financial technologies, education level and age groups. Accordingly, it was seen that the facilitating conditions had the most effect on the customers' intention, and the compliance dimension had the lowest effect. It has been observed that the participants with a bachelor's and higher education level have a higher intention to use financial technologies compared to other education levels. According to the results of the tukey test, the perception of those with a bachelor's and higher education level in the adjustment dimension is higher than those in the primary school group. In the intention dimension, the perception of those who have undergraduate and higher education level is higher than those who graduated from primary education. In the anxiety dimension, the perceptions of those with a primary education level are higher than those with a bachelor's and higher education level. According to the results of the Tukey test, those who are 41 and older have a higher perception than those who are 30 and younger. According to this result, the dimension of anxiety increases as age increases. In addition, it was concluded that financial technologies do not differ according to the gender and segments (individual/SME) of participation bank customers. The results were evaluated and suggestions were made. In the conclusion part, the findings of the research were included and suggestions were made to the researchers.Key Words: Financial Technologies, Internet Banking, Mobile Banking, Cardless Payment Systems, Electronic Payment Systems, Online Finance, ATM, Participation Banking
Collections