Emzirme süresinin ve anne-baba tutumunun lise giriş sınavı'na (LGS) etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Emzirme ve emzirme süresi ile bebeğin sonraki gelişimi, bilişsel, eğitimsel, zihinsel, psikomotor ve davranışsal işleyişi arasında ilişkiler bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin akademik başarısı ile emzirme süresi, anne baba tutumu ve diğer değişkenlerle olan ilişkisini ortaya koymaktır. Bu çalışma kesitsel tipte olup, 2019 yılında Yozgat il merkezindeki lise 9.sınıfta okuyan öğrenciler arasında yapılmıştır. Araştırmaya katılmaya ailesi ve kendisi tarafından yazılı onam veren ve liselere giriş sınavına (LGS) giren, 238'i sınavla öğrenci alan okullardan olmak üzere toplam 501 öğrenci ve ailesi araştırmaya katılmıştır. Veriler, emzirme, bebek beslenmesi ve gelişimi, anne-baba tutum ölçeği (ABTÖ) ve babanın bebek bakımına katılım ölçeği (BBKÖ) ile toplanmıştır. Veriler, ki-kare, t testi, Anova, lineer ve çok multinominal regresyon ile değerlendirilmiştir. Araştırmaya katılan çocukların %11,6'sın 6 aydan daha kısa süre, %66,9'unun 12 ay ve daha uzun süre emzirildiği, ortalama emzirme süresinin 16,2 ay olduğu saptanmıştır. Doğumda ilk olarak anne sütünün verilmesi, ilk 4 ay ve daha fazla sadece anne sütü ile besleme emzirme süresinin 12 ay ve daha olmasını olumlu etkilerken (p<0,05), ilk emzirmeye başlama zamanı, emzirme sıklığı, babanın bebek bakımına katılım düzeyi ve annenin emzirme konusunda eğitim alması, aile ve doğumla ilgili diğer faktörler önemli bulunmamıştır. Akademik başarıyı çok değişkenli doğrusal regresyon analizinde önem sırasına göre, baba eğitim düzeyinin yükselmesi (β=0,204), sınava hazırlanma (β=0,199), koruyucu (β=0,179) ve demokratik (β=0,097) anne-baba tutumunun artması, ilk yürümeye başlama yaşının kısalması (β= -0,121) ve anne yaşının artması (β=0,091) LGS puanını artırmaktadır. Bu değişkenler LGS başarısının %19,7 (R2=0,197)'nı açıklamaktadır. Emzirme süresi, ek gıdaya başlama zamanı, otoriter ana-baba tutumu ve diğer faktörler istatistiksel olarak önemli bulunmamıştır. Emzirme süresinin akademik başarı üzerine etkisi önemli bulunmazken, anne-baba tutumunun koruyucu ve demokratik olması, baba öğretim düzeyin yüksek olması ve erken yürüme olumlu yönde etkilemektedir. There are relationships between breastfeeding and breastfeeding duration and the baby's later development, cognitive, educational, mental, psychomotor and behavioral functioning. The aim of this study is to reveal the relationship between the academic success of the students and the duration of breastfeeding, parental attitude and other variables.This study is cross-sectional and was conducted among 9th grade high school students in Yozgat city center in 2019. A total of 501 students and their families participated in the research, 238 of whom were from schools, who gave written consent to participate in the study and took the high school entrance exam (LGS). Data were collected with breastfeeding, infant feeding and development, parent attitude scale (ABST) and father's participation in infant care scale (BBQ). Data were evaluated by chi-square, t test, Anova, linear and multinomial regression.It was determined that 11.6% of the children participating in the study were breastfed for less than 6 months, 66.9% of them were breastfed for 12 months or longer, and the average duration of breastfeeding was 16.2 months. Breastfeeding for the first time at birth and exclusive breastfeeding for the first 4 months or longer affects the duration of breastfeeding for 12 months or more (p<0.05), while the time of first breastfeeding, breastfeeding frequency, father's participation in infant care, and mother's education about breastfeeding, family and other factors related to birth were not found to be significant. Academic success in order of importance in multivariable linear regression analysis, the increase in the education level of the father (β=0.204), the preparation for the exam (β=0.199), the increase in the protective (β=0.179) and democratic (β=0.097) parental attitude, the shortening of the first walking age (β= -0.121), and the increase in the maternal age (β=0.091) increase the LGS score. These variables explain 19.7% (R2=0.197) of LGS success. Breastfeeding duration, time to start solid food, authoritarian parental attitudes and other factors were not found to be statistically significant.While the effect of breastfeeding duration on academic achievement was not found to be significant, the protective and democratic attitude of the parents, the high level of father education and early walking affect positively.
Collections