Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve bazı sosyobilimsel konulardaki yazılı argümantasyon becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çalışmada farklı epistemolojik inanca sahip biyoloji ve fen bilimleri öğretmen adaylarının organ nakli, sağlıklı beslenme ve diyet, organik gıda ve aşı konularındaki yazılı argümantasyon becerilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini 2019-2020 eğitim öğretim yılında Balıkesir Necatibey Eğitim fakültesinde öğrenim gören fen bilimleri ve biyoloji öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada karma yöntem kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarını tespit etmek için, Schommer tarafından hazırlanmış, Deryakulu ve Büyüköztürk tarafından Türkçeye uyarlanmış Epistemolojik İnanç ölçeği, sosyobilimsel konularla ilgili argümantasyon becerilerini tespit etmek için araştırmacı tarafından hazırlanmış senaryolar ve sorular kullanılmıştır. Senaryoların analizinde Erduran vd.(2004) geliştirdiği argümantasyon seviyeleri değerlendirme ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının öğrenmenin çabaya ve yeteneğe bağlı olduğuna dair alt boyutlarda gelişmiş inanca sahip oldukları ancak tek bir doğrunun var olduğuna inanç boyutunda az gelişmiş inanca sahip oldukları tespit edilmiştir. Argümantasyon senaryolarının analizinde öğretmen adaylarının seviye 1 argümanlar oluşturduğu görülmüştür. Gelişmiş epistemolojik inanca sahip öğretmen adaylarının seviye 1 argümantasyon ortaya koydukları tespit edilmiştir. Epistemolojik inanç bakımından gelişmiş inanca sahip olan adayların yazılı argümantasyon seviyeleri bakımından basit iddia, karşıt iddia, veri ve destekleyiciler sunabildikleri daha üst beceri olarak kabul edilen çürütme veya çürütmeler ortaya koyamadıkları sonucuna ulaşılmıştır. The aim of the study was to examine the written argumentation skills of biology and science teacher candidates with different epistemological beliefs about organ transplantation, healthy nutrition, and diet, organic food and vaccination. The sample of the study consists of a prospective science and biology teacher studying at Balıkesir Necatibey Faculty of Education in the 2019-2020 academic year. A mixed-method was used in the study. In order to determine the epistemological beliefs of teacher candidates, a scale prepared by Schommer and adapted to Turkish by Deryakulu and Büyüköztürk, scenarios prepared by the researcher to determine the argumentation skills related to socioscientific issues were used. In the analysis of the scenarios, Erduran et al. The argumentation levels assessment scale that he developed was used. As a result of the research, it was determined that teacher candidates have developed beliefs in sub-dimensions that learning depends on effort and ability, but they have less developed beliefs in the dimension of the belief that there is only one truth. In the scenario analysis, the teacher candidates mostly presented level 1 arguments. It was determined that pre-service teachers with advanced epistemological beliefs put forward to level 1 arguments. It was concluded that candidates with developed beliefs in terms of epistemological beliefs could not present refutation or refutation, which is considered to be a higher skill, in terms of their level of written argumentation, which they could present simple claims, opposing claims, data, and supporters.
Collections