Fen bilimleri öğretmen adaylarının bilim tarihi ve bilim insanlarına ilişkin algı ve görüşlerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Fen bilimleri dersi bilim insanları ve bilim tarihi konuları ile etkileşimin en yüksek olduğu derslerden biridir. Bilim tarihi ve bilim insanlarına yönelik algıların ve tutumların oluşmasında şüphe yok ki fen bilimleri dersi büyük önem arz etmektedir. Fen bilimleri dersinde öğrencilerin bu konularda olumlu tutumlar ve algılar geliştirebilmesinde öğretmenlerinin büyük rolü vardır. Bu çalışmanın amacı; fen bilimleri 3. sınıfta öğrenim gören öğretmen adaylarının bilimin doğası, bilim tarihi ve bilim insanlarına yönelik algı ve görüşlerini belirlemektir. Çalışmaya 2019-2020 Eğitim Öğretim yılı bahar döneminde Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi Fen Bilimleri öğretmenliği üçüncü sınıfta öğrenim gören 40 öğretmen adayı katılmıştır. Çalışma karma araştırma modeli ile tasarlanmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak 4 ölçek ve görüşme soruları kullanılmıştır. Anket sorularıyla nicel veriler toplanırken, öğretmen adaylarının çizimleri ve kendileriyle gerçekleştirilen görüşmeler yardımıyla nitel veriler toplanmıştır. Öğretmen adaylarının bilim insanına yönelik imajlarını belirlemek için `Bir Bilim İnsanı Çiz Testi`, bilim tarihi ile ilgili tutumlarını belirlemek için `Bilim Tarihinin Öğretimsel Değeri Ölçeği`, bilimin doğasına ilişkin tutumlarını belirlemek için `Bilimin Doğası İnanışları Ölçeği` ve kavram çarkı diyagramı kullanılmıştır. Anketlerden elde edilen veriler SPSS 22.0 programı ile analiz edilirken, nitel veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarına uygulanan anketlerden elde edilen puanlar arasında anlamlı farklılık bulunamamıştır. Fakat kendileri ile gerçekleştirilen görüşmeler ve toplanan nitel verilerin analizleri sonucunda, öğretmen adaylarının uygulanan dersler sonrasında dersler öncesine göre bilim tarihine, bilim insanlarına ve bilimin doğasına yönelik görüşlerinde olumlu gelişmeler olduğu tespit edilmiştir. Science course is one of the courses in which interaction with scientists and history of science subjects is the highest. There is no doubt that the science course is of great importance in the formation of perceptions and attitudes towards the history of science and scientists. Teachers have a great role in helping students develop positive attitudes and perceptions in science lessons. The aim of this study is to determine the perceptions and views of pre-service science teachers studying in the 3rd grade towards the nature of science, history of science and scientists. 40 pre-service teachers studying in the third year of Balıkesir University Necatibey Education Faculty Science Teaching in the spring semester of 2019-2020 academic year participated in the study. The study was designed with a mixed research model. In the study, 4 scales and interview questions were used as data collection tools. While quantitative data were collected with the questionnaire questions, qualitative data were collected with the help of the pre-service teachers' drawings and interviews with them. The `Draw a Scientist Test` was used to determine pre-service teachers' images towards scientists, the `Instructional Value of the History of Science Scale` to determine their attitudes towards the history of science, the `Nature of Science Beliefs Scale` and the concept wheel diagram were used to determine their attitudes towards the nature of science. While the data obtained from the questionnaires were analyzed with the SPSS 22.0 program, the qualitative data were analyzed with the content analysis method. Qualitative data, on the other hand, were analyzed using the content analysis method. No significant difference was found between the scores obtained from the questionnaires applied to the teacher candidates. However, as a result of the interviews conducted with them and the analysis of the collected qualitative data, it was determined that there were positive developments in the views of the pre-service teachers towards the history of science, scientists and the nature of science after the courses applied compared to the pre-courses.
Collections