Ortaokul öğrencilerine oyunlarla bilimin doğası unsurlarının öğretimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin Fen Bilimleri dersinde oyun temelli öğretimin, öğrencilerin bilimin doğası anlayışlarına etkisini incelemektir. Çalışma 2021 - 2022 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde, Balıkesir ili Sındırgı ilçesinin bir köy okulunda 85 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma tek gruplu ön test ve son test zayıf deneysel desen olarak gerçekleştirilmiştir. Öncelikle konu kazanımları Milli Eğitim Bakanlığının ders kitabından yapılandırmacı yaklaşımın birlikte kullanıldığı etkinliklerle verilmiştir. Daha sonra aynı kazanımları içeren 10 oyun öğrenci seviyesine uygun olarak tasarlanmış ve öğrencilerle oyun temelli öğretim yapılmıştır. Oyunlar uzman kişiler tarafından incelenmiş ve görüşler alınmıştır. Uygulama 5. sınıflar için 4 ders saati, 6. sınıflar için 4 ders,7. sınıflar için 8 ders saati, 8. sınıflar için 4 ders saatinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmada kullanılan unsurlar; bilimsel bilginin değişebilir unsuru, deneysel unsuru, öznellik unsuru, yaratıcılık ve hayal gücü unsuru, sosyo-kültürel unsuru, gözlem ve çıkarım unsurudur. Uygulama öncesinde ve sonrasında Bilimin Doğası Görüşleri Anketi(BDGA), Yarı Yapılandırılmış Görüşmeler(YYG) ve açık uçlu değerlendirme soruları uygulanmıştır. Uygulamalar neticesinde elde edilen veriler, yeterli görüş, değişken görüş ve zayıf görüş şeklinde ayrılmıştır. Ayrıca yarı yapılandırılmış görüşmelerden ve değerlendirme sorularından elde edilen sonuçlarla bilimin doğası görüşler anketi desteklenmiştir. Öğrencilerin ön test ve son testlerinden elde edilen bulgulara göre bilimin doğasının değişebilir, deneysellik, öznellik, hayal gücü ve yaratıcılık ve sosyo- kültürel unsurlarında oyun temelli yaklaşım ile yapılan öğretimin etkili olduğu söylenebilir. Çıkarım unsurunun ise yapılan öğretimde etkilerinin zayıf olduğu, öğretimler arasında çok az fark olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Oyun temelli yaklaşımın öğrencilerin bilimin doğası unsurlarının öğretilmesinde olumlu yönde etkilediği görülmüştür. The aim of this study is to examine the effect of game-based instruction in secondary school students' science lessons on students' understanding of the nature of science. The study was carried out with 85 students in a village school in Sındırgı district of Balıkesir province in the spring term of the 2021-2022 academic year. This study was carried out as a single group pre-test and post-test weak experimental design. First of all, the subject gains are given with the activities in which the constructivist approach is used together from the textbook of the Ministry of National Education. Then, 10 games containing the same achievements were designed in accordance with the student level and game-based teaching was carried out with the students. The games were examined by experts and their opinions were taken. Application 4 lesson hours for 5th graders, 4 lessons for 6th graders, 7. 8 lesson hours for grades and 4 lesson hours for 8th graders. Elements used in the study; It is the mutable element of scientific knowledge, the experimental element, the element of subjectivity, the element of creativity and imagination, the socio-cultural element, the observation and inference element. Before and after the application, the Nature of Science Views Questionnaire (BDGA), Semi-Structured Interviews (YYG) and open-ended evaluation questions were applied. The data obtained as a result of the applications were divided into adequate opinion, variable opinion and weak opinion. In addition, the nature of science opinions questionnaire was supported by the results obtained from semi-structured interviews and evaluation questions. According to the findings obtained from the pre-test and post-tests of the students, it can be said that the nature of science can be changed, and that teaching with a game-based approach is effective in experimentation, subjectivity, imagination and creativity, and socio-cultural elements. It has been concluded that the effect of the inference factor in the teaching is weak and there is little difference between the teachings. It has been seen that the game-based approach has a positive effect on the teaching of the elements of the nature of science.
Collections