Sınıf yönetiminde istenmeyen öğrenci davranışları konusunda Türkiye'de yapılmış akademik çalışmalar üzerine bir inceleme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı sınıf yönetiminde istenmeyen öğrenci davranışları konusunda Türkiye'de yapılmış akademik çalışmaları incelemektir. Bu kapsamda 2000-2021 yılları arasında Türkiye' de yapılmış çalışmaların dâhil edildiği araştırmada doküman inceleme tekniği ile elde edilen verilere içerik analizi uygulanmıştır. Araştırmada incelenen çalışmalarda ağırlıklı olarak nicel verilerin toplandığı ve katılımcı olarak öğretmenlerin büyük oranda tercih edildiği görülmüştür. Çalışmalara ağırlıklı olarak 101 ila 300 arası katılımcı dâhil edilmiştir. Çalışmalarda istenmeyen öğrenci davranışları konusunun daha çok `baş etme yöntemleri` ile birlikte çalışıldığı tespit edilmiştir. İncelenen çalışmalar kapsamında en sık karşılaşıldığı ifade edilen istenmeyen öğrenci davranışları; öğrencinin sorumluluklarını almaması, iletişim bozuklukları, bireysel özellikler, derse karşı olumsuz tutumlar, ders akışına engel olan, okul/ sınıf kurallarına aykırı olan davranışlar şeklinde temalandırılmıştır. Öğretmenlerin en çok kullandığı müdahale yöntemleri tepkisel/ hafif düzey/ kısa vadeli ve önlemsel/ iyileştirici/ uzun vadeli olarak alt temalara ayrılmıştır. İstenmeyen öğrenci davranışlarının yönetimine dair getirilen önerilere ait kodlar ise aile/ veli, öğretmen adayları ve öğretmenler, yönetici, okul/ sınıf ortamı, öğrenciler, eğitim programları - öğretim süreci ve etkinlikleri, tepkisel yaklaşıma karşı önlemsel ve gelişimsel yaklaşım, olumlu sınıf iklimi, eğitim yönetimi ve çevre alt temalarında ortaya konmuştur. Çalışma sonucunda velilere yönelik rehberlik hizmetleri ve aktiviteleri düzenlenmesi, öğretmenlerin hizmet içi eğitime alınması, okul yöneticilerinin çevreyi etkileyen faaliyetler düzenleyerek, okul ve toplum arasındaki ilişkileri güçlendirmesi, kalabalık sınıflarda mevcutların azaltılması gibi öneriler sunulmuştur.Anahtar kelimeler: İstenmeyen öğrenci davranışı, sınıf yönetimi, içerik analizi. The aim of this research is to examine the academic studies conducted in Turkey regarding student misbehaviours in classroom management. In this context, content analysis was applied to the data obtained by document analysis technique in the research, which included studies conducted in Turkey between the years 2000-2021. In the studies examined in the research, it was seen that mainly quantitative data were collected and teachers were mostly preferred as participants. Studies mostly included between 101 and 300 participants. In the studies, it has been determined that the subject of student misbehaviours is mostly studied together with `coping methods`. The most common student misbehaviours that are stated within the scope of the studies examined are; students' failure to take their responsibilities, communication disorders, individual characteristics, negative attitudes towards the lesson, behaviors that hinder the flow of the lesson and contradict the school/classroom rules. The most frequently used intervention methods by teachers were divided into sub-themes as reactive/mild/short-term and precautionary/remedial/long-term. The codes for the suggestions regarding the management of undesirable student behaviors are family/parent, teacher candidates and teachers, administrators, school/classroom environment, students, education programs - teaching process and activities, preventive and developmental approach to reactive approach, positive classroom climate and educational administration and environment sub-themes. As a result of the study, recommendations such as organizing guidance services and activities for parents, in-service training for teachers, strengthening the relations between school and society by school administrators by organizing activities that affect the environment, and reducing the number of classes in crowded classrooms were presented.Keywords: Students misbehaviours, classroom management, content analysis.
Collections