Show simple item record

dc.contributor.advisorKaraca, Nezahat Hamiden
dc.contributor.authorYıldırım, Orhan Gazi
dc.date.accessioned2023-09-22T11:46:21Z
dc.date.available2023-09-22T11:46:21Z
dc.date.submitted2023-04-03
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/735914
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin mizah tarzları ile benlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma2019-2020 eğitim öğretim yılında, Afyonkarahisar ili merkez ilçesinde ilkokul 4. sınıfa devam eden 525 (268 kız, %51; 257 erkek, %49) öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama modelinin korelasyonel (ilişkisel) tarama yöntemi kullanılmıştır. Yürütülen çalışmanın verileri `Küçük Çocuklar için Mizah Tarzları Anketi` (HSQ-Y) ile `Çocuklar İçin Benlik Algısı Profili` (ÇİBAP) kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın bulguları mizah tarzları anketinin alt boyutu olan `katılımcı mizah tarzının`çocuklar için benlik algısı profilinin tüm alt boyutlarıyla, `kendini geliştirici mizah tarzının` ise `sosyal kabul` alt boyutu dışındakilerle pozitif yönlü anlamlı ilişkisini ortaya koymaktadır. Araştırmada ayrıca `saldırgan mizah tarzının` `eğitsel yeterlilik`, `davranışsal yönetim`, `sosyal kabul` `genel öz değer` alt boyutlarıyla `kendini yıkıcı mizah tarzının` ise `atletik yeterlilik` alt boyutuyla negatif yönlü anlamlı ilişkisi görülmüştür.
dc.description.abstractThe aim of this study is to investigate the relationship between self-perception and the humor styles of elementary school fourth grade students. This study was carried out in 2019-2020 school year with 525 fourth grade students (268 females, 51 %; 257 males, 49 %) in Afyonkarahisar city center. In this study, relational screening method of general survey model, which is a quantitative research method is used. Data of the study collected through `Humor Style Questionnaire for Young Children` (HSQ-Y) and `Self Perception Profile for Children` (SPPC). The findings of the study revealed that `affiliative humor style`, which is a sub-dimension of humor styles questionnaire, had a positive and significant relationship with all sub-dimensions of self-perception profile for children, and `self-enhancing humor style` with the exception of `social acceptance` sub-dimension. In the study, it was also seen that `aggressive humor style` was negatively related to `educational competence`, `behavioral management`, `social acceptance` `general self-worth` sub-dimensions, and `self-defeating humor style` was negatively related to `athletic competence` sub-dimensions.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlkokul 4. sınıf öğrencilerinin mizah tarzları ile benlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Afyonkarahisar ili örneklemi)
dc.title.alternativeInvestigation of the relationship between humor styles and self perception of 4th grade primary school students (Afyonkarahisar of sample)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2023-04-03
dc.contributor.departmentTemel Eğitim Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10306177
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityAFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid783428
dc.description.pages98
dc.publisher.disciplineSınıf Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess