İlkokul 4. sınıf fen bilimleri dersinde infografik kullanımının öğrencilerin temel becerilerine ve görsel okuma becerilerine etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yapılan bu araştırmada, ilkokul 4. sınıf fen bilimleri dersinde infografik kullanımınınöğrencilerin temel becerilerine ve görsel okuma becerilerine etkisinin incelenmesiamaçlanmıştır. Nicel araştırma yöntemlerinden yarı-deneysel desenin kullanıldığı buaraştırmada ön-test son-test kontrol gruplu model kullanılmıştır Araştırma, 2020-2021eğitim-öğretim yılı ikinci yarıyılında Afyonkarahisar'da bulunan bir devlet ortaokulunundördüncü sınıflarında öğrenim gören 75 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Deneyve kontrol grupları seçkisiz olarak belirlenmiştir. Deney grubundaki fen bilimleri dersleri,ilgili ünite konuları infografikler kullanılarak hazırlanan etkinliklerle işlenmiştir. Kontrolgrubunda ise 2018 yılı fen bilimleri Dersi Öğretim Programına göre hazırlanmış olan derskitapları kullanılarak işlenmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak; Padilla, Croninve Twiest'in geliştirdiği, Türkçe'ye uyarlaması Aydoğdu ve Karakuş (2015) tarafındanyapılan 31 maddeden oluşan `Temel Beceriler Ölçeği` ve Erem (2015) tarafındanhazırlanan Görsel Okuma Değerlendirme Formu (GODF) kullanılmıştır. Araştırmada eldeedilen verilerin analizinde deney ve kontrol gruplarının öntest ve sontest puanlarınınnormal dağılım göstermesi nedeniyle parametrik testlerden `t testi` kullanılmıştır.Verilerin analizi sonucunda deney grubu öğrencileri ile kontrol grubu öğrencilerinin TemelBeceriler Ölçeği sontest puanları arasında istatistiksel olarak deney grubu lehine anlamı birfarklılığın olduğu ortaya çıkmıştır. Bunun yanında deney grubu öğrencileri ve kontrolgrubu öğrencilerinin Görsel Okuma Değerlendirme Formu sontest puan ortalamalarıarasında da deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu tespitedilmiştir. In this study, it was aimed to examine the effect of using infographics in primary school 4thgrade science course on students' basic scientific process skills and visual reading skills. Inthis study, in which the quasi-experimental design, one of the quantitative researchmethods, was used, the pre and post-test control group model was used. Experimental andcontrol groups were determined randomly. In the experimental group science courses werecovered with activities prepared by using infographics on related unit topics. In the controlgroup, it was studied using the textbooks prepared according to the 2018 ScienceCurriculum. As data collection tools in this research; `Basic Skills Scale` consisting of 31items developed by Padilla, Cronin and Twiest and adapted to Turkish by Aydoğdu andKarakuş (2015) and Visual Reading Evaluation Form (GODF) prepared by Erem (2015)were used. In the analysis of the data obtained in the study, the `t-test`, one of theparametric tests, was used because the pretest and posttest scores of the experimental andcontrol groups showed normal distribution. As a result of the analysis of the data, it wasrevealed that there was a statistically significant difference in favor of the experimentalgroup between the Basic Skills Scale posttest scores of the experimental group studentsand the control group students. In addition, it was determined that there was a statisticallysignificant difference in favor of the experimental group between the Visual ReadingEvaluation Form posttest point averages of the experimental group students and the controlgroup students.
Collections