Kaynak temelli yaklaşım çerçevesinde bilişim teknolojisi yetkinliği, örgütsel öğrenme ve firma performansı arasındaki ilişki.
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Stratejik yönetim biliminde, firmaların rekabet avantajı kazanması ve avantajınsürdürülebilir olması önem arz etmektedir. Kaynak Temelli Yaklaşım (KTY)'a görerekabet avantajını oluşturan asıl unsur, firmaların kendilerine özgü kaynak veyetenekleridir. Değerli, nadir, ikame edilemez ve taklit edilemez özellikleri ile rekabetavantajı kaynağı olabileceği değerlendirilen Bilişim Teknolojisi (BT) yetkinliği veörgütsel öğrenme ile firmaların performansı arasındaki nedensel ilişkilerin incelenmesizorunlu hale gelmiştir. Bu doğrultuda bu çalışmanın amacı; BT yetkinliği, örgütselöğrenme ve firma performansı arasındaki ilişkinin araştırılması, BT yetkinliğinin örgütselöğrenmeyi nasıl etkilediğinin ortaya çıkarılması, örgütsel öğrenmenin firma kaynaklarıve sürdürülebilir rekabet avantajını artırmadaki rolünün tespit edilmesi, firmanın BT'yeyatırım yapması ile kârlılığını artırması arasındaki ilişkinin belirlenmesi olmuştur.Araştırmada kullanılan değişkenler ile ilgili yerli ve yabancı literatürde incelenmiş,kavramsal açıklaması yapılarak kuramsal alt yapı oluşturulmuştur. Araştırmanın evreniolarak Türkiye'nin en büyük 1000 kuruluşundaki firma yöneticileri kabul edilmiştir.Kolayda örnekleme yöntemi kullanılmış, faaliyet gösteren 25 farklı sektördeki firmalarıntümü örneklem olarak çalışmaya dahil edilmiş, firmaların toplam 284 adet orta ve üstdüzey yöneticisi anket değerlendirmesine katılmıştır. Katılımcıların ankete ilişkinverdikleri cevaplar; doğrulayıcı faktör analizi, güvenilirlik analizi, korelasyon analizi,yüzde, frekans, standart sapma, aritmetik ortalama analiz yöntemleri SPSS 25.0 veAMOS 21.0 programları kullanılarak çözümlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre; BTyetkinliği ile firma performansı arasında anlamlı bir ilişkinin olmadığı, BT yetkinliği ileörgütsel öğrenme yeteneği ve örgütsel öğrenme süreci arasındaki ilişkinin anlamlı olduğuolduğu, örgütsel öğrenme yeteneği ile firma performansı arasında anlamlı bir ilişkininolmadığı, örgütsel öğrenme süreci ile firma performansı arasında istatistiksel olarakanlamlı fakat olumsuz bir ilişkinin olduğu, BT yetkinliğinin firma performansı üzerindeanlamlı bir etkisinin olmadığı, BT yetkinliğinin örgütsel öğrenme yeteneği ve örgütselöğrenme süreci üzerindeki etkisinin anlamlı olduğu, BT yetkinliğinin firma performansıörgütsel öğrenme yeteneği ve örgütsel öğrenme süreci üzerindeki etkisinde firmanınfaaliyette bulunduğu sektöre göre farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Kaynak temelli yaklaşım, bilişim teknolojisi yetkinliği, örgütsel öğrenme, firma performansı. In strategic management science, it is important that firms gain competitive advantageand that the advantage is sustainable. According to the Resource-Based Approach (RBA),the main factor that creates the competitive advantage is the unique resources andcapabilities of the firms. It has become necessary to examine the causal relationshipsbetween Information Technology (IT) competency and organizational learning, which isconsidered to be a source of competitive advantage with its valuable, rare, nonsubstitutable and inimitable features, and the performance of firms. In this direction, theaim of this study has been that investigating the relationship between IT competency,organizational learning and firm performance, revealing how IT competency affectsorganizational learning, determining the role of organizational learning in increasing firmresources and sustainable competitive advantage, determining the relationship betweenthe firm's investment in IT and increasing its profitability. The variables used in theresearch were examined in the domestic and foreign literature, and the theoreticalbackground was created by making conceptual explanations. As the study population,firm executives in Turkey's top 1000 firms were accepted. Convenience sampling methodwas used, all firms operating in 25 different sectors were included in the study as asample, and a total of 284 middle and senior managers of the firms were participated inthe survey evaluation. Responses of the participants regarding the survey; confirmatoryfactor analysis, reliability analysis, correlation analysis, percentage, frequency, standarddeviation, arithmetic mean analysis methods were analyzed using SPSS 25.0 and AMOS21.0 programs. It has been concluded according to the findings obtained that there is nosignificant relationship between IT competency and firm performance, there is asignificant positive relationship between IT competency and organizational learningcapability and organizational learning process, there is no significant relationshipbetween organizational learning capability and firm performance, there is a statisticallysignificant but negative relationship between organizational learning process and firmperformance, IT competency does not have a significant effect on firm performance, ITcompetency has a significant effect on organizational learning capability andorganizational learning process, there is no difference in the effect of IT competency onfirm performance, organizational learning capability and organizational learning process,according to the sector in which the firm operates.Keywords: Resource based approach, information technology competency, organizational learning, firm performance.
Collections