Show simple item record

dc.contributor.advisorYazıcı Yılmaz, Senem
dc.contributor.authorUtar, Gamze
dc.date.accessioned2023-09-22T11:45:39Z
dc.date.available2023-09-22T11:45:39Z
dc.date.submitted2023-05-15
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/735792
dc.description.abstractTurizm emek yoğun bir sektör olup, insan odaklı iş ortamına sahiptir. Turizm istihdamının büyük paydasını oluşturan otel işletmeleri için insan kaynakları yönetimi oldukça önemlidir. Dijitalleşen dünya ile birlikte insan kaynakları yönetiminde geleneksel yaklaşım değişmeye başlamıştır. Özellikle yeni kuşakların iş hayatına girmesi bu değişimin temel nedenidir. Z kuşağının iş hayatından beklentileri ve kişilik özellikleri önceki kuşaklardan çok farklıdır. İş hayatındaki sorunları çözmeye yönelik yenilikçi bir strateji olan oyunlaştırılmış insan kaynakları yaklaşımı, kişilik özellikleri ve oyuncu tipleri eşleşmesi sonucunda doğru kişiyi, doğru işe yerleştirebilir. Bu araştırmada otel işletmeleri için mevcut ve potansiyel işgören olan Z kuşağının oyunlaştırma oyuncu tipleri ile beş faktör kişilik tiplerinin belirlenmesi ve aralarındaki ilişkinin tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Araştırma evrenini oluşturan Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Turizm Fakültesi öğrencilerinden kolayda örneklem yöntemi ile seçilen katılımcılardan 280 adet veri toplandı. Çevrimiçi anket yöntemi ile toplanan verilerin ortalama ve yüzdelik değerlerine bakılarak baskın oyuncu ve kişilik tipleri saptandı. Oyuncu tipleri ve kişilik tipleri arasındaki ilişkiyi tespit etmek amacıyla korelasyon analizi yapıldı. Katılımcıların oyunlaştırmada düzen bozucu oyuncu tipi, beş faktörde sorumluluk sahibi kişilik tipi baskın bulundu. Altılı oyunlaştırma ve beş faktör kişilik tipleri arasındaki ilişki analizinde; düşük düzeyde negatif yönde bir ilişki saptandı. Sonuç olarak gerçek hayat ile oyun dünyası arasında yaşayan yeni Z kuşağının oyunlaştırma ve beş faktör kişilik tiplerinin ilişkilerinin çok kuvvetli olmadığı anlaşılmaktadır. Fakat tek tek bakıldığında her bir kişilik tipinde farklı baskınlık düzeyleri görülmektedir. Z kuşağının oyun ile yaklaştığı durumlarda farklı kişilik özellikleri göstereceği anlaşılmaktadır. Gerçek hayatı bir oyun olarak kabul eden Z kuşağı için düzeni bozmak olumsuz değil tam tersi daha iyi olması için yapılan bir eylemdir. Otel işletmelerinde özellikle insan kaynakları için geliştirilecek oyunlaştırma uygulaması tasarımlarında oyuncu tipi göz önünde bulundurulmalıdır.
dc.description.abstractTourism has a labor-intensive sector and a people-oriented workplace environment. Human resources management is significant for hotel management which has a large denominator in tourism employment. The traditional approach in HR management has begun to change with the digitalizing world. New generations into the workplace are the main reason for this change. Gen Z's workplace expectations and personality traits are very different from the previous generations. Gamified HR approach which is an innovative strategy for solving business problems, can place the right person into the right job following matching personality traits and player types. This research aims to determine the gamification player types and five-factor personality types of Gen Z, who is present, potential employees for the hotel management, and find the relationship between them. 280 data were collected from students of the Faculty of Tourism in Mugla University, who were selected by convenience sampling method, as the research universe. Dominant player and personality types were determined by the average and percentage values of the data collected by the online survey method. Correlation analysis was performed to determine the relationship between player types and personality types. Disruptor player type in gamification and conscientiousness personality type is dominant in five factors. A low-level negative relationship was found between the hexad gamification and five-factor personality types. As a result, the relationships between gamification and five-factor personality types of the new Gen Z, who live between real life and the game world, are not very strong. Individually, different levels of dominance are seen in each personality type. It is understood that Gen Z will show different personality traits when approached with the game. Disruptor is not a negative action, on the contrary, it is an action for the better for Gen Z, who accepts real life as a game. Player type should be considered in gamification application designs to be developed for HR in hotel management.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectTurizmtr_TR
dc.subjectTourismen_US
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleOtel işletmelerinde z kuşağının beş faktör kişilik özellikleri ve oyunlaştırma oyuncu tiplerinin belirlenmesi
dc.title.alternativeIdentification of five-factor personality traits and the gamification player types of generation Z
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2023-05-15
dc.contributor.departmentTurizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmFive factor personality model
dc.subject.ytmHuman resources
dc.subject.ytmHuman resources management
dc.subject.ytmOccommodation enterprises
dc.subject.ytmHotels
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmGamification
dc.subject.ytmGeneration Z
dc.identifier.yokid10296055
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid678756
dc.description.pages159
dc.publisher.disciplineTurizm İşletmeciliği Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess