Kavramsal sanatta kadın imgesinin nesnelleşmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yüzyıllar boyunca kavramsal anlatım çabasındaki sanatçılar, dönemsel değişkenliklerinde farklı ifade yolları aramışlardır. Arayışların ifadeleri biçimlenirken görsel alanda algının gelişmesine ve sanatsal bakışın çeşitlenmesine katkıda bulunmuşlardır. İfadenin görselleşmesinde kullanılan malzemeler ve aktarım ortamı ise değişkenlik göstermiştir. Geleneksel yaklaşımların ötesinde hemen her yüzeyde sanatın icra edilebilmesi, sanatçının özgürlüğünü ve bağımsızlığını ortaya çıkarmıştır.Modernizm ve post modernizm gibi sanatsal yaklaşımların ötesine geçilerek sanatsal ifade malzemelerinin çeşitlenmesine öncülük eden Duchamp ve devamındaki sanatçılar, 1960'lı yılların devamında düşüncenin ve ifadenin yorumunda nesnel bağıntılarını ortadan kaldırmışlardır. Boya ve tuvalin ötesinde herhangi bir malzemenin sanatsal bir unsura dönüşümü, düşüncenin aktarımı ve görsel ifadenin bir kanalı olarak belirmeye başlamıştır. Sanatsal üretimdeki malzemenin değişkenliği sürecinde kendisine yer bulan kadınsal imgeler, bir ifade nesnesi haline gelerek anlam yüklü çalışmalara kaynaklık edebilmektedir. Kadın erotizmi ve imgelerin dikkat çekiciliğinin farkına varan kadın sanatçılar, kendi bedenlerini nesnel kullanım yolu ile ifade etmeye çalıştılar. Hemen her alanda kadınsal imgelerin kullanımı bir süre sonra kullanılan imgelerin sıradanlaşmasına, soyutlaşmasına ve hissizleşmesine neden olmaktadır. Kimi sanatçı bu durumu çalışmalarında irdelerken karşıt düşünce ve yaklaşımlarında sorgulanması söz konusu olmuştur.Kavramsal sanatın düşünsel yapısını görsel ifadeye dönüşümündeki malzemelerin kapsamında, kadınsal imgelerin kullanımına yer veren bu çalışma ile konuya dikkat çekilmiştir. Kavramsal sanatın eser üretimi sürecindeki malzeme kullanımına ve ilgili sanatçıların nesnel aracı kullanımlarına eserleri üzerinden değerlendirilmiştir. Son bölümde kadın imgelerinin kavramsal sanat ortamında nesnel kullanımına değinen 16 adet örnek uygulama gerçekleştirilmiştir. Kadın imgelerinin görsel ifadeye dönüşümündeki sürecin değerlendirilmesi yapılmıştır. For centuries, artists in the effort of conceptual expression have sought different ways of expression in their periodical variability. While the expressions of the quests were shaped, they contributed to the development of perception in the visual field and to the diversification of the artistic view. The materials used in the visualization of the expression and the transfer medium varied. The ability to perform art on almost any surface beyond traditional approaches has revealed the freedom and independence of the artist.Duchamp and later artists, who pioneered the diversification of artistic expression materials by going beyond artistic approaches such as modernism and post-modernism, eliminated the objective relations of thought and expression in the interpretation of the 1960s. Beyond paint and canvas, the transformation of any material into an artistic element has begun to emerge as a channel for the transmission of thought and visual expression. Feminine images, which find a place in the process of material variability in artistic production, can become an object of expression and become a source for meaningful works. Realizing the female eroticism and the attractiveness of the images, the female artists tried to express their own bodies through objective use. The use of feminine images in almost every field causes the images used to become ordinary, abstract and numb after a while. While some artists examine this situation in their works, it has been questioned in their opposing thoughts and approaches.In this study, which includes the use of feminine images within the scope of the materials that transform the intellectual structure of conceptual art into visual expression, attention is drawn to the subject. The material use of conceptual art in the production process and the use of objective tools by the relevant artists were evaluated through their works. In the last part, 16 sample applications have been carried out, addressing the objective use of women's images in the conceptual art environment. Evaluation of the process in the transformation of women's images into visual expression was made.
Collections