Teknik, felsefi ve metaforik yönleriyle Kintsugi onarımı ve deneysel uygulamaları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kintsugi kadim bir Japon onarım tekniğidir. Zen Budizm'i ile yakından bağlantılı olan Kintsugi sanatının doğuşu, çay törenleri ve bu törenlerin düşünsel boyutunu oluşturan wabi-sabi estetiği ile ilişkilendirilmektedir. Yüzyıllardır kullanılan bu kadim sanat bir onarım yöntemi olmasının yanı sıra felsefi anlamlar da barındırır. Günümüzde birçok sektöre ilham kaynağı olan bu teknik, kusurların gizli güzelliğini över ve bu kusurların vurgulanmasını takdir eder. Esasen bir literatür taramasına dayanan bu araştırma ayrıca bu teknikle yapılan uygulamaları da içermektedir. Ayrıca bu tekniğin çağdaş uygulayıcılarına da değinilmektedir. Türkçe enformasyonun büyük bir kısmı Kintsugi'nin metaforik ve/ya da felsefi yönü hakkındadır. Konunun zanaatkarlık yönüne ilişkin bilgi sınırlıdır. 2000 yıllarda popülaritesi artan Kintsugi tekniğine ilişkin Türkiye'de erişimi kolay olacak iki adet kit hazırlanmış, bu kitlerle uygulamalar gerçekleştirilmiş ve sonuçlar rapor edilmiştir. Bu tezin Türkçe literatürde belirgin bir boşluğu dolduracağı umulmaktadır. Kintsugi is an ancient Japanese repair technique. The birth of the art of Kintsugi, which is closely related to Zen Buddhism, is associated with tea ceremonies and the wabi-sabi aesthetic, which constitutes the intellectual dimension of these ceremonies. This ancient art, which has been used for centuries, has philosophical meanings as well as being a repair method. This technique, which has ınspired many industries today, praises the hidden beauty of imperfections and appreciates the highlighting of these imperfections. This research, which is essentially based on a literature review, also includes applications made with this technique. Contemporary practitioners of this technique are also mentioned. Most of the information in Turkish is about the metaphorical and/or philosophical aspects of Kintsugi. Information on the craftsmanship aspect of the topic is limited. Two kits for the Kintsugi technique, which has become more popular in 2000, have been prepared that will be aesy to access in Turkey, applications have been carried out with these kits and the results have been reported. It is hoped that this thesis will fill a significant gap in the literature in Turkish.
Collections